”Kokemuksista” ja ”elämyksistä” puhutaan paljon markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen yhteydessä. Haaste on siinä, että vielä aivan liian usein nämä sanat – samoin kuin muut asian yhteydessä käytettävät termit – jäävät vain sanoiksi. Suomessa asiaa ei ole tutkittu tavalla, jonka tuloksena olisi liikkeenjohdon ymmärtämää, kilpailuedun toteuttamiseen liittyvää, mitattavaa faktaa. On aika keskustella asiasta tarkemmin.
Asiantuntijana on Timo Suokko, jonka esitys perustuu kattavaan case- ja suunnittelutyöhön. Hän nostaa esille seuraavia keskeisiä näkökulmia:
* Miltä tuntuu olla asiakkaananne? (Ja mitä sillä on väliä?)
* Asiakaskokemus ja oma strategia – connect the dots? Kumman ehdoilla mennään?
* Saatana saapuu strategiaan – onko markkinoinnin moraalille enää mitään järkiperusteita? (joita talousjohtajakin ymmärtää)
* Tästä tulee nyt johtoryhmälle vaivaa. Pahoittelut siitä.
* Asiakas- ja brändikokemuksessa toteutuu oma kilpailuetu. Tai sitten ei.
Timo Suokko on yli 25 vuoden ajan toiminut erilaisissa markkinointiviestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Hän on työskennellyt useiden suomalaisten johtavien brändien kanssa, kehittäen näiden strategioita ja käytännön markkinointiviestinnän hallintaa. 10 vuoden ajan Timo Suokko vastasi Grey-verkostossa globaalisti Nokian asiakkuudesta – tuon ajanjakson lopulla brändi oli maailman neljänneksi arvokkain. Suunnittelu- ja strategiatyön lisäksi Timo on kokenut kouluttaja ja valmentaja. Viime vuosina hän on keskittynyt auttamaan yrityksiä jäsentämään, terävöittämään ja toteuttamaan haluttua, strategian mukaista kilpailuetua. Hän on valmentajana läheisessä yhteistyössä kasvumarkkinointiyritys Aava & Bangin kanssa. Timo Suokko on kirjoittanut lukuisia artikkeleita sekä kirjat ”Markkinointiviestinnän lapsuuden loppu” (WSOY2003) ja ”REMIX – integroituun brändijohtamiseen” (Infor-Viestintä2007) sekä luennoinut lukuisissa Euroopan maissa, USA:ssa ja Etelä-Afrikassa. |
”Olen tuntenut Timon itsenäisenä markkinoinnin konsulttina, asiakkaana, kollegana ja kilpailijana. Hän on aina tehnyt vahvan, ammattimaisen, taitavan vaikutuksen. Timo kuuluu siihen harvalukuiseen markkinointiammattilaisten joukkoon, joka ymmärtää strategiaa ja kuinka rakennetaan vahva linkki liiketoimintastrategian ja markkinointistrategian välille. Mielestäni hän on vankka apu mille tahansa yritykselle, jolle markkinointi on tärkeässä roolissa liiketoiminnan kehittämisessä.
– Ami Hasan, hallituksen puheenjohtaja, hasan&partners