Thick data big datan rinnalla asiakasymmärryksessä.
Big data on käsitteenä tuttu monelle. Sillä on helppoa ja kätevää johtaa, koska big datan pystyy esittämään lukuina ja prosentteina. Mitä isompi yritys, sitä enemmän johto kyselee ”ännien” perään. Samalla kuitenkin ollaan sokaistuneita sille, mitä asioita big data jättää huomiotta ja arvailujen varaan.
Kun yritystä johdetaan ammattimaisesti pelkästään ”mutuun” nojaamatta, tasokas johtaminen vaatii big datan rinnalle, ja käytännössä usein sitä edeltämään, thick dataa. Thick data on konteksteista sekä asiakkaiden käsityksistä ja tarinoista syntyvää ymmärrystä, johon ei big datalla päästä. Thick data vie liiketoiminnan johtamisen ammattilaisen asiakasymmärryksen tärkeille ”miten ja miksi” –tasoille. Sieltä löytyvät inspiraatiot ja signaalit kehitystyölle sekä syyt liiketoiminnan onnistumisille ja epäonnistumisille.
Samil Aledin esittelee Klinikassa, miten yritykset kehittävät liiketoimintaansa (mm. markkinointi, brändi, tuote- ja palvelukehitys, asiakaskokemus) thick datan avulla. Klinikassa muodostuu selkeä käsitys siitä, mitä kaikkea tarvitaan asiakasymmärrykseen pohjaavassa johtamisessa.
Klinikan vetää Kauppatieteiden tohtori ja Human Insight Strategist Samil Aledin.
Samil Aledin on yrityksiä ja yhteisöjä konsultoiva tutkija. Taustaltaan hän on kulutustuotemarkkinoija, akateeminen tutkija, vieraileva yliopistoluennoitsija, kaupallinen tutkija ja liiketoiminnan kehittäjä sekä yrittäjä. Vuoden 2017 alusta hän on tutkinut ja konsultoinut yrityksiä yrityksensä Branded Life Oy:n kautta. Hän on monipuolinenlaadullisen/strategisen tutkimusymmärryksen erityisasiantuntija ja videomuotoisen tutkimuksen pioneeri Suomessa.
- Aika: to 9.5.2019 klo 8.30 – 10.30
- Paikka: MARK toimisto, Fabianinkatu 4 B, Helsinki, 4. krs
Klinikka on tarkoitettu MARKin jäsenille ja se on maksuton. Mukaan mahtuu 15 osallistujaa, paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Tämä Klinikka soveltuu erityisesti yrityksille, joissa ei olla aiemmin hyödynnetty tutkimusymmärrystä liiketoiminnan kehittämisessä tai ollaan rajoituttu kvantitatiivisten tutkimusten (kyselylomakkeiden) prosentteihin.