Markkinointi on kasvun draiveri – niin digitaalisessa ympäristössä kuin reaalimaailmassa. Kevään markkinoinnin ajankohtaisseminaari pureutuu kasvun tekemiseen. Asiakasymmärrystä ja yrittäjähenkeä tarvitaan jokaisessa organisaatiossa.
Ohjelmassa avataan näkymiä aiheeseen Englannista ja Hollannista käsin. Haasteet ovat yhteisiä, mutta voimmeko oppia jotain ajattelusta näissä maissa?
Kaksi tuoretta kotimaista esimerkkiä brändin rakentamisesta ja asiakaskokemuksesta sekä puheenvuoro, joka nostaa ansaitsemaansa arvoon jotain, joka voi helposti unohtua teknologian kehityksen huumassa – ihmisen. Kun ihminen voi hyvin, business voi hyvin. Asiakas on myös ihminen.
Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli luo kasvua muuttuvalla pelikentällä. Katse siis eteenpäin – kohti kasvua.
OHJELMA
The forgotten fact of business: Marketing – the power behind business growth
* Jonathan Deacon, Professor of Marketing, University of South Wales
Deacon leads research with a focus on how entrepreneurial firms develop sustainable business models and ’go to market’ digitally in turbulent times in order to create competitive advantage.
* * * Marketing sits behind and drives entrepreneurship and therefore business growth and social change – it is therefore important for entrepreneurs to know a little about what those drivers are and why they remain critical to business growth and success. This talk outlines the fundamentals of Entrepreneurial Marketing and how it’s used by successful entrepreneurial firms world wide. However the talk comes with a caveat – that this is not a talk which is full of easy answers…but more a talk that is full of difficult questions…for marketers and entrepreneurs alike.
Organizing Marketing Beautifully (in Holland)
* Martin Huisman, toimitusjohtaja, NIMA, Amsterdam
Huisman has a commercial background in Automotive and worked later on as a director of the Car Dealer Association in Holland. He is an entrepeneur and business owner. In marketing he has a long history on strategic marketing and being an examinor of high lever marketing exams.
* * * Our beautiful profession is threatened by inflation of the name Marketing, the outcome of the crisis and the entrance of the digital age.
How can we stand-up in the crowd within our businesses to convince the board about the essence of marketing. To let them invest again.
How can we organize marketing in the right way and how to make sure that we ourselves have the right level and integrity to deal with our problems.
Digitaalinen asiakaskokemus Viking Linella
* Samuli Heiskala, markkinointipäällikkö, Viking Line
Lähes koko työuransa matkailun, myynnin sekä markkinoinnin parissa työskennellyt kolmen lapsen isä ja aviomies, joka suhtautuu intohimoisesti digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä vapaalaskuun.
* * * Matkailuala on pitkään ollut digitaalisten asiakaskokemusten edelläkävijä, ja Viking Line on systemaattisesti panostanut digitaalisten asiakaskokemusten luomiseen vuosien ajan. Samulin puheenvuoro tarjoaa katsauksen Viking Linen asiakkaan polkuun ja digitaaliseen kokemukseen sen osana.
Uuden Veikkauksen brändin rakentaminen – kuinka 1 + 1 + 1 = enemmän kuin kolme
* Ari Tuuli, markkinoinnin kehityspäällikkö, Veikkaus Oy
Urheiluhullu, joka arvostaa, kun työllä ja työpaikan tekemisellä on merkitystä. Jenkkifutiksen ja Nuori Suomi ry:n markkinoinnin kautta vanhaan Veikkaukseen, jossa jo yli seitsemäntoista vuoden kokemus rahapelien markkinoinnista. Ari on ollut mukana kaikkien vanhan Veikkauksen pelien ja palveluiden markkinoinnissa sekä kahdessa brändiuudistuksessa. Hän oli mukana myös viime vuonna rakentamassa uuden rahapeliyhtiön, uuden Veikkauksen brändiä ja sen identiteettiä.
* * * Kotimaisen peliyhtiön markkinat eivät ole annettu tekijä. Ne pitää ottaa ja ansaita omalla toiminnalla – vastuullisesti. Kun Veikkaus, Finntoto ja RAY menivät yhteen, rakennettiin uusi brändi tehokkaasti ja perusteellisesti ”by the book”, pohjautuen dataan ja asiakastuntemukseen. Ei luuloihin. Miten tämä valtava operaatio tehtiin askel askeleelta?
Kasvuyrityksessä ihminen on tärkein
* Teemu Kontkanen, toimitusjohtaja, Mediateko Oy
Pienviljelijän poika, sahateollisuusteknikko ja ulkomainoskauppias. Teemun yrittäjätarina on jo nyt värikäs ja monivaiheinen, mutta paljon on vielä kokematta. Mediateko on muutamassa vuodessa noussut vapaa-ajan ulkomainonnan suunnannäyttäjäksi Suomessa, mutta Teemu on asettanut itselleen sekä omalle yhteisölleen yhä kovemmat kasvutavoitteet.
* * * Kasvun taustalla on innostus ja ihmiset. Miten paketti pysyy kasassa? Luvassa tarinaa kasvusta ja oivalluksia elämästä.
Katse eteenpäin – kohti kasvua
* Mirva Antila, toimitusjohtaja, Oy IBM Finland Ab
Antilan ura on painottunut myyntiin, myynnin johtamiseen ja uuden rakentamiseen eri puolilla IBM:ää Suomessa ja Ruotsissa sekä pohjoismaisissa tehtävissä. Mirvan intohimona on myynnin arvostuksen nostaminen ja ammattimaistaminen, tasa-arvo ja monimuotoisuus. Johtamisessa hän uskoo siihen, että luottamus ihmisiin ja heidän kykyihinsä sopivasti tuettuna saa aikaan ihmeitä.
* * * Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli luo kasvua muuttuvalla pelikentällä. Asiakkaan tunteminen, kuuleminen ja ymmärtäminen ovat vakaa pohja terveen liiketoiminnan kasvattamiselle. Miten se tapahtuu, kun kaikki muuttuu koko ajan?
Seminaarin moderaattorina on toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK.
Ilmoittautumiset viimeistään 3.5. mennessä.
Tilaisuuden järjestää MARK Kustannus Oy/MARK Suomen Markkinointiliitto.