Suomalaiset yritykset ovat entistä kiinnostuneempia venäläisistä kuluttajista. Mutta miten suomalainen viestijä tai markkinoija voi tavoittaa venäläisiä kohderyhmiä suurkaupungeissa ja provinsseissa kaiken muun hälinän keskellä?
Kuinka löytää oikeat kohderyhmät 70 miljoonan venäläisen verkonkäyttäjän joukossa ja kiinnittää heidän huomionsa? Mitä tulee tietää venäläisestä markkinointiviestintäkulttuurista, sosiaalisen median erityispiirteistä ja venäläisten verkkokäyttäytymisestä saadakseen haluamiaan tuloksia idän markkinoilla?

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ja MARK järjestävät yhteistyössä aamupäiväseminaarin, jossa opit ymmärtämään venäläisen median, markkinoinnin ja viestintäkulttuurin ominaispiirteitä sekä hyödyntämään niitä organisaatiosi toiminnassa. Erityistä huomiota kiinnitetään Venäjän aktiiviseen blogikulttuuriin ja kansalaismedioihin sekä suosittelukulttuurin merkitykseen kuluttajien valinnoissa.

Tämä koulutus on tarkoitettu erityisesti kuluttaja- ja palveluyrityksille, mutta esiin nostetaan myös b2b-yritysten tarpeita ja kokemuksia. Koulutuksessa hyödynnetään Ali Consultingin toteuttamaa selvitystä suomalaisyritysten markkinointiviestinnästä Venäjällä sekä siihen sisältyvää kyselytutkimusta.

Venäläisen kuluttajan erityispiirteet
Viestintä, markkinointi ja asiakaslähtöisyys Venäjällä
Median, viestinnän ja markkinoinnin erityispiirteet Venäjällä
– Suosittelukulttuuri osana viestintää
– Perinteinen media: radio, tv ja lehdistö
– Digitaalisen median kuluttajapalvelut: Yandex, VKontakte, Odnoklassiki yms.sekä niiden erilaiset käyttäjäryhmät ja toimintaperiaatteet
Venäläinen kulttuuri ja viestinnän/markkinoinnin sisällöt: tarinat, visuaalisuus, emootio, historia
”Black PR” ja varautuminen negatiivisiin viesteihin
S
uomenvenäläiset viestinnän kohderyhmänä ja kanavana

** Koulutus sisältää ennakko- ja jälkikyselyn sekä ryhmätyön ja palautekeskustelun. Koulutus on sävyltään keskusteleva ja osallistava.

IsokangasAntti13-p.png

 Antti Isokangas
 toimitusjohtaja, Ali Consulting


 Antti on toiminut 20 vuoden ajan erilaisissa median sekä viestinnän ja   
 markkinoinnin asiantuntijatehtävissä mm. konsulttina, yritysvalmentajana, 
 toimittajana ja tietokirjailijana.

 AnttilaKatja13-p.png

 Katja Anttila
 viestintäkonsultti, Ali Consulting

 Venäjänkielisiin viestintäprojekteihin erikoistunut Katja on työskennellyt 
 aiemmin Venäjällä viiden vuoden ajan, mm. Suomen Pietarin-
 pääkonsulaatin kulttuuri- ja mediaosastolla tärkeimpänä tehtävänään 
 Suomen näkyvyyden edistäminen.