Pyysimme MARK Kasvunkylväjä -yritys Coloron Ilkka Mattilaa kertomaan, miksi koko henkilökunnan markkinoinnillinen ja kaupallinen osaaminen on tärkeää graafisen alan yrityksessä.

Miksi yrityksen on tärkeää tukea henkilökunnan markkinoinnillista ja kaupallista osaamista?

– Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Myynnin ja markkinoinnin pitäisi olla jokaisen kasvua havittelevan yrityksen ydinliiketoimintaa. Jokainen kohtaaminen työntekijän kanssa – työaikana tai vapaalla – on osa brändikokemusta. Loppujen lopuksi koko henkilöstön myynti- ja markkinointiosaamisen syventäminen tarkoittaa sitä, että myynnillinen pinta ympäröivään maailmaan kasvaa ja edelleen sitä, että herkkyys ostovalmiuden tunnistamiseen paranee.

Miksi graafisella alalla se on juuri nyt merkittävää?

– Graafisella alalla on perinteisesti oltu sikahyviä olemaan kertomatta missä ollaan hyviä. Markkinointia ei ole muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ollut käytännössä lainkaan, vaikka samaan aikaan on juhlapuheissa höpötelty yhtä ja toista omasta kyvykkyydestä auttaa asiakkaiden vaikuttavuuden kasvattamisessa. Jos sinua ei tunneta, sinua ei ole olemassa. Graafisella alalla on käynnissä markkinoiden rivakka uusjako, jossa voittajan viittaa kantavat ne, jotka hallitsevat haluttavuuden rakentamisen.

Mitä hyötyä markkinoinnillisesta osaamisesta on asiakastyössä?

– Markkinointi ei ole hassuja hattuja ja kivoja jekkuja. Markkinointi on prosessien rakentamista, jossa mittarit, tulokset ja keinoäly ohjaavat kehitystyötä. Graafisella alalla suurena ongelmana ollut kiinnostavuuden puute ei johdu alasta itsessään, vaan sen kyvystä kommunikoida kiinnostavia asioita. Onnistunut markkinointi edellyttää riittäviä resursseja ja panostuksia omaan osaamiseen ja fiksuihin sisältöihin. Ydinliiketoimintaa – markkinoinnin prosessin rakentamista – ei voi ulkoistaa.

Mitä hyötyä MARKin verkostosta on teille?

– Coloron perustajat ovat tallustaneet MARKin jäseninä jo 2000-luvun vaihteesta asti. Yhteistyö on ollut välillä tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Verkostosta on löytynyt oivallista vertaistukea, hyviä kumppaneita ja uskollisia asiakkaita. Pienen Suomemme sisällä markkinoinnin osaamista saa ja pitää jakaa. Vain näin laitamme jatkossakin kampoihin suuremmillemme.

Innosta työntekijöitäsi kasvamaan ammatillisesti ja luomaan kasvua markkinoinnin keinoin. Liity Kasvunkylväjäksi!