Digitalisoituminen muuttaa jatkuvasti toimintaympäristöämme, ja yksi viimeisimpiä realisoituvia trendejä on virtuaalitodellisuus. Miksi sinun siis kannattaa napata trendistä kiinni ja aloittaa juuri VR:n hyödyntäminen nyt, ei huomenna, eikä viiden vuoden kuluttua? Seuraavaksi lueteltuna neljä olennaisinta syytä, kirjoitettuna alan toimijan 360Mediatalon kädestä.
Ensinnäkin, kuten olet ehkä huomannut, maailma digitalisoituu. Megatrendit näkyvät arjessa nopeasti, jollei heti itsellään, niin ainakin kilpailijan toimissa. Robotiikan, tekoälyn, ja esineiden internetin lisäksi laajennutettu todellisuus (extended reality, XR) eli sateenvarjotermi kaikille virtuaalialustoille, lasketaan osaksi tätä kokonaismuutosta. Näin virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen tukee organisaatiota koko digiajan muutokseen vastaamisessa.
Toiseksi, itse virtuaalitodellisuuteen sijoittaminen on tällä hetkellä paras muista XR:n vaihtoehdoista, sillä VR on kehittynein näistä muodoista niin teholtaan kuin sisällöltään. Esimerkiksi Gartnerin vuoden 2017 Hype Cyclen mukaan juuri VR on nyt kohottamassa markkinaprofiiliaan, kun esimerkiksi lisätty todellisuus (augmented reality, AR) hakee vielä jalansijaa odotusten ja realiteetin välillä. On hyvä myös huomioida, että nämä eri todellisuudet tukevat toisiaan: hyödyntämällä nyt VR:ää valmistat itseäsi myös tulevaisuuden todellisuuksien käyttöön!
Kolmanneksi, mitä nopeammin otat VR:n käyttöösi, sitä nopeammin saat sen uniikit edut käyttöösi, luonnollisesti. Virtuaalitodellisuus tarjoaa niin esittelyihin kuin koulutuksiin ja moniin muihin toimintoihin aivan uuden ulottuvuuden niin immersiolla, mahdollisuudella etäläsnäolosta, tehostetulla oppimisella kuin myös sisällön vapaalla muokattavuudella.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä, virtuaalitodellisuuteen tarttuminen nyt eikä myöhemmin mahdollistaa myös etulyöntiaseman kilpailijoihin! Muun muassa asiakkaiden näkökulmasta toimiva VR-ratkaisu luo wow-elämyksiä, varsinkin vielä kun VR ei ole niin jokapäiväistä kuin tulevaisuudessa.
Tiivistettynä, kun alat hyödyntämään virtuaalitodellisuutta nyt etkä myöhemmin, saat vahvan lähtökohdan digitalisaatioon ja laajennettuun todellisuuteen, sekä VR:n uniikit hyödyt toimintaasi ja etumatkaa kilpailijoihisi!
Lue lisää: Virtuaalitodellisuuden ABC
Kirjoittaja on 360Mediatalon myyntiassistentti Riia-Leena Wallin, tulevaisuuden toiminnasta ja teknologioista inspiroituva kauppatieteiden opiskelija.
360Mediatalo toteuttaa virtuaalitodellisuuden tuotantoa eri teollisuuksiin ja on eturintamalla tutustumassa uuden mediaformaatin mahdollisuuksiin