Maailmassa, jossa kaikki on klikkauksen päässä saavutettavissa, myös kaikki on klikkauksen päässä tyrkyllä. Tarjontaa on huimasti enemmän kuin ihmisen historiassa koskaan on ollut. Käytännössä se tarkoittaa hälyä, jonka väistämme, jotta emme tulisi hulluksi. Samalla kun väistämme hälyä, haemme reimareita, joiden avulla suunnistaa. Ne reimarit ovat brändejä. Brändit pitävät sisällään lupauksen laadusta ja muusta lisäarvosta. Ne helpottavat päätöksentekoa.
Brändien antama lupaus on niiden elinehto. Kiivaan kellotaajuuden maailmassa brändien johtaminen on täysin erilaista kuin vanhassa maailmassa, jossa kontrollin avulla pidettiin huoli, että brändin käyttäytyminen oli johdonmukaista ja noudatti strategiaa. Tämä koski siis sekä sisältöä että ulkoasua, miltä brändi näytti ja miten esiintyi. Edelleenkin on tärkeää, että brändi on johdonmukaisesti oma itsensä, kuten ihmisen persoona, tunnistettava ja johdonmukainen. Mutta mutta. Mitä se vaatii yrityksen organisaatiolta, jolta odotetaan jatkuvaa proaktiivisuutta ja myös reagointia muuttuviin tilanteisiin? Jos jotain tapahtuu, ei ole aikaa odottaa johtoportaan virallista kannanottoa. On vastattava asiakkaalle heti. Avoimesti ja rehellisesti, brändin periaatteiden mukaisesti.
Yrityksen johdon on kyettävä kommunikoimaan brändin periaatteet ihmisille sekä selkeästi että innostavasti, ja sitten annettava vapaat kädet toimia. Virheitä tapahtuu varmasti, ja niihin voi puuttua jälkikäteen. Laiva muuttaa suuntaansa kyllä, ja merellä on aina tyrskyjä. On kiehtovaa pohtia, miten suuri muutos onkaan tapahtunut niistä ajoista, kun yrityksen mainospäällikön tärkein työväline oli viivoitin, jolla pystyi mittaamaan, onko lehti-ilmoituksen logo oikean kokoinen ja oikeassa paikassa.
Tästä aiheesta käydään lisää keskustelua esimerkein MARK Brändiaamussa ylihuomenna torstaina 1.9. MARK:in toimistolla.