Brand is profit, kertoi BrandWorxx MARK Forum –aamutilaisuudessa perjantaina 23.5. Brändin arvoa kasvatetaan johtamalla sitä kokonaisvaltaisesti eli johtamalla asiakaskokemusta kaikissa kriittisissä kohtaamispisteissä. Mainonnalla voidaan välittää lupaus asiakkaalle, mutta todellisissa kohtaamisissa syntyy se, mitä brändi on. Siksi tarvitaan yli siilorajojen tapahtuvaa yhteistyötä koko organisaatiossa ja ymmärrystä siitä, mitä yritys ja sen brändi edustaa markkinoilla.

Koulutus tekee asiantuntijoita, ja onneksi nykyään näkee hienoja esimerkkejä koulutuksesta, jolla luodaan ymmärrystä myös kokonaisuuksista. Tällainen on Aalto-yliopiston Product Development Project –kurssi, jossa muodostettiin tuotekehitystiimejä. Näissä oli mukana opiskelijoita taideteollisesta korkeakoulusta, teknillisestä korkeakoulusta ja kauppakorkeakoulusta. Ryhmien tehtävänä oli suunnitella jokin uusi innovaatio nollasta aina prototyyppiin asti. Tulokset olivat huimia. Projektin päätösnäyttelyssä esiteltiin mm. käteen sopivat Vaisalan mittauslaitteet, Koneen hissivaijerien voitelun etämittarit, luteiden torjuntasysteemi, joka perustuu korkeaan lämpötilaan, Nokialle tehty sovellus, jossa kengät ilmoittavat värisemällä, mihin suuntaan pitää kulmasta kääntyä – aika hyvä navigaattorin käyttöliittymä jne. jne. Luovuus kukki ja voin vain kuvitella, miten hyvä pöhinä päällä opiskelu eteni. Tällainen start-up-tunnelma on voimavara, jonka toivon synnyttävän uutta yritystoimintaa, työpaikkoja ja vaurautta. Ja hyviä asiakaskokemuksia sekä upeita brändejä.