MARK esittelee haastattelusarjassaan alan liittoja ja niiden ydinpalveluita. Tällä kertaa haastateltavana on IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Mikä IAB Finland on?
IAB Finland on noin sadan digitallisen mainonnan ja -markkinoinnin alalla toimivan yrityksen yhteisö, jossa on mukana tuhatkunta digiammattilaista. IAB:n jäsenistö kattaa laajasti koko digimainonnan ja -markkinoinnin kentän. Mukana ovat niin suurimmat mediatalot kuin pienemmät julkaisijat, myyntiyhtiöitä, mediatoimistoja, markkinointiviestinnän toimistoja, mainostajia, markkinointialan liittoja, tutkimusyrityksiä, teknologiaa tarjoavia yrityksiä.
IAB:n jäsenet voivat osallistua työryhmätoimintaan ja pääsevät vaikuttamaan digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehittämiseen. IAB yhteisö tarjoaa tehokkaan mahdollisuuden verkostoitumiseen alan toimijoiden kanssa. Työryhmät julkaisevat alan ohjeistuksia ja oppaita ja ovat aktiivisesti mukana järjestämässä IAB:n seminaareja.
Mitä teemme?
Yhdistämme ammattilaiset tekemään arvoa luovaa kehitystä, niin henkilökohtaisella kuin yritystasollakin. Tämä tehdään työryhmissä, seminaareissa ja tapahtumissa. Toiminnan tuloksena tarjoamme näkemystä, neuvoa, koulutusta, sertifiointeja, ohjeistuksia, suosituksia ja toimialatietoa. Kasvatamme jäsenistömme osaamispääomaa. Uskomme, että kasvu syntyy yhteisestä asiantuntemuksesta.
IAB Finland järjestää 4-6 seminaaria vuodessa sekä koulutuksia ja digimainonnan ja -markkinoinnin sertifiointiohjelmia.
Digimarkkinoinnin koulutus:
Tuomme suomalaisille mahdollisuuden suorittaa IDM:n The Professional Diploma in Digital Marketing, Dip DigM -tutkinnon Suomessa Helsingissä, järjestämällä lähiopetuspäivät ja tentit Helsingissä.
Sertifiointiohjelmat:
Digimediamyyjien sertifiointiohjelma
Digimarkkinoijan sertifiointiohjelma, aloitus syksyllä 2018
www.iab.fi -sivusto on arvokas työkalu sekä alalla työskenteleville että sitä opiskeleville.
IAB on digiammattilaisen tietopankki!
Mitä online mediassa pitäisi erityisesti tänä vuonna ottaa huomioon?
GDPR:n mukanaan tuomat muutokset niin, että oma toiminta on GDPR:n säännösten mukaista. GDPR:llä on parhaimmillaan alaa tervehdyttävä vaikutus. Mainonnan koko ketjun läpinäkyvyys paranee ja datan käytön ja kohdentamisen ylilyönnit jäävät pois tai ainakin vähenevät. Huomioitavaa on myös valmistautuminen tulevaan ePrivacy -regulaatioon, joten ePrivacyn etenemistä EU-käsittelyssä kannattaa seurata.
Yleisöt ovat siirtyneet digialustoille, varsinkin mobiiliin, se on huomioitava myös mainonnassa ja medialiiketoiminnassa yleensäkin. Videoiden käyttö on kasvanut voimakkaasti USA:ssa sekä Euroopassa yleisesti ja Suomi seuraa perässä.
Millainen näkymä IAB Finlandilla on online median tulevaisuuteen?
GDPR ja tuleva ePrivacy -sääntely aiheuttavat hämmennystä, mutta uskon että pian meillä on entistä parempi online media.
Minkälaisissa online medioiden foorumeissa olette mukana tai vaikutatte Suomessa/ulkomailla?
IAB Finland on osa globaalia IAB ketjua ja oma katto-organisaatiomme on IAB Europe. Teemme yhteistyötä Euroopan IAB maiden ja varsinkin Pohjoismaiden IAB järjestöjen kanssa. IAB Finland on Mainonnan neuvottelukunnan jäsen ja on mukana rahoittamassa Mainonnan eettistä neuvostoa. Teemme yhteistyötä myös PING Helsingin kanssa ja olimme keväällä mukana DigiArenaHelsinki -tapahtumassa.
IAB:lla on tärkeä tehtä edistää digimainonnana ja -markkinoinnin osaamista Suomessa. Olemme tuoneet suomalaisille mahdollisuuden osallistua Suomessa englantilaisen IDM koulutusinstituutin järjestämään digitaalisen markkinoinnin koulutukseen jo vuodesta 2007 alkaen.
IAB:n sertifiointiohjelmien kumppanina toimii Saranen Consulting ja uuden Markkinoijan digisertifiointiohjelman tavoitteena on tavoittaa myös Sarasen työvoimatuetut digikoulutusohjelmaan osallistuvia.
Minkälaista osaamista online medioiden osalta olisi nyt syytä hankkia, jos haluaa varmistaa oikeanlaisen osaamisen tulevaisuutta varten?
Digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan eri osa-alueiden ymmärtäminen niin, että ymmärtää kokonaisuuden eli koko digiekosysteemin toimintamallia. Erityisesti dataan perustuvan markkinoinnin ja mainonnan osaaminen ja ymmärtäminen alkaa olla välttämätöntä.
Edustatte Suomessa kansainvälistä IDM-tutkintoa, miksi koulutukseen kannattaisi osallistua?
Koulutus antaa valmiudet ymmärtää ja itse tehdä digimarkkinointia laajasti, sen käyneet ymmärtävät digimarkkinoinnin kokonaiskuvan. Sen avulla voi päivittää ammattiosaamisensa markkinoinnissa.
Maailma digitalisoituu kovaa vauhtia, miten IAB innostaa ja kannustaa suomalaisen markkinointiporukan digiloikkaan?
Tehtävämme on viedä kehitystä eteenpäin ja jakaa digimainonnan ja -markkinoinnin oppeja ja osaamista työryhmissämme, seminaareissa sekä koulutusten ja sertifiointien kautta. Näemme, että muutoksesta on mahdollista synnyttää kasvua luomalla uutta ymmärrystä ja kehittämällä uudenlaista osaamista Suomessa. Toiminnallamme kasvatamme digimarkkinoinnin osaamispääomaa; tarjoamme näkemystä, neuvoa, koulutusta, sertifiointeja, ohjeistuksia, suosituksia ja toimialatietoa – selkosuomeksi suomalaisille markkinoijille.
Haastattelusarjan on toteuttanut MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen.