Jos töissä kaikki olisi täydellistä, millaista siellä olisi? Millaisia ihmisiä? Millaista tekemistä? Millaisia toimenpiteitä? Ajatellaan, että hyppäät aikajanalla kahden vuoden päähän, täydelliseen työpaikkaan ja tekemisen ytimeen. Seisot siinä ja ihailet, mitä kaikkea hienoa olet ja olette saaneet aikaan. Aikamoista, enpä olisi pari vuotta sitten uskonut, että tämä on mahdollista! Kun käännät ajattelusi näin sen sijaan, että keskityt edessä oleviin haasteisiin, tulee kaikki tekeminen enemmän mahdolliseksi. Et jää toimenpiteiden tasolle, vaan alat ajatella isommin ja rohkeammin.
Pidä kiinni tuosta olosta ja näkymästä. Sulje silmät ja kuvittele eteesi menneen kahden vuoden aikajana. Huomaa, kuinka se piirtyy eteesi vaihe vaiheelta. Janalle alkaa piirtyä toimenpiteitä menneiltä kahdelta vuodelta. Mitä siellä näkyy? Mikä on ensimmäinen merkintä tuon matkan alussa? Muutin strategiaa? Vaihdoin kohderyhmää? Hyppäsin uusille urille? Useimmiten alussa on ollut jonkin suurempi valinta, päätös. Mieti hetki, miksi teit kyseisen päätöksen.
Lähde kulkemaan edelleen. Tarkastele asioita, jotka todentuntuisesti olet kokenut ja tehnyt tuolla kahden vuoden matkalla. Mikä on ollut roolisi tuossa upeassa kokonaisuudessa? Jos olet harjaantunut tekemään tällaisia harjoituksia, saatat jopa tuntea, miltä noissa tilanteissa on tuntunut, vaikket niitä olekaan elänyt todeksi. Vielä.
Tein tämän harjoituksen toukokuussa. Olin kahdeksan kuukautta hengittänyt Fabianinkadun ilmaa ja päässä pyöri vähintään sata kelaa siitä, miten ja mitä haluaisin tehdä. Kentällä oli selkeästi tarve ja halu kehittyä. Tarjontaa tuon ongelman helpottamiseen oli enemmän kuin tarpeeksi ja ajatukseni alkoivat pahasti sakata. Kuten usein uuden alussa, tein suunnitelman, jossa oli liian monta asiaa. Toukokuussa otin viikon lomaa ja lähdin yksin Kreetalle. Oli pakko ottaa etäisyyttä ja pysähtyä, jotta pystyi näkemään oleellisen.
Makasin aurinkotuolissa ja tuijotin, miten pienet pilvet tuulen mukana kasaantuivat isommiksi hattaroiksi. Mieleen hiipi ajatus, että jos tarjontaa markkinoinnissa kehittymiseen oli jo paljon, mitä jos emme toisikaan tarjottimelle kovin paljoa uutta vaan pyrkisimmekin kasaamaan jo tarjolla olevat asiat paremmin toimivaan pakettiin. Syntyi mielikuva markkinoinnin Masterchef-kilpailusta, jossa MARK toimi tehtävänantajana ja kaikki palvelun tarjoajat ja alan liitot tekivät parhaan mixin omista osa-alueistaan tietyn tarpeen pohjalta. Aineksina oli strategiaa, luovuutta, sisältöjä, mittareita, dataa, asiakaskokemusta ja brändiä. Lisäksi tietysti läjäpäin mausteita, joilla nämä perus raaka-aineet muokkautuvat moneksi. Tätä ajatusta päätin jalostaa loman jälkeen.
Oli toukokuinen ilta. Seisoin kotona olohuoneessa ja hyppäsin täydelliseen MARKiin kahden vuoden päähän. Ympärilläni oli paljon iloa, onnistumista ja yhdessä tekemistä. Tarvittavat markkinoinnin osaamiset olivat siisteissä lokeroissa vieressäni ja ojensimme siitä apua jäsenille aina tarpeen mukaan. Ihmiset tulivat toimistolle jonkunlaisen aikajanan kanssa ja kertoivat, minne suuntaan haluaisivat seuraavaksi kehittyä. Tapahtumissa huoneen täytti oppien jakaminen, vuorovaikutus ja tekemisen ilo. Nuoret ja tuoreet tekijät kulkivat sujuvasti senioreiden rinnalla, yhteisöllisyys oli aistittavissa.
Käännyin tarkastelemaan aikajanaa. Minulla oli halu voimaannuttaa ihmiset ja saada heidät innostumaan markkinoinnin mahdollisuuksista. Nekin, jotka eivät aivan ymmärtäneet, mitä markkinointi on. Myös jäsenten henkilökohtainen voimaantuminen oli tärkeää. Oman potentiaalin löytäminen ja täysimittainen käyttöönotto. Koska markkinointia ei tunnuttu ymmärtävän vanhoista siiloista johtuen laajemmin, olin päättänyt ottaa kulmaksi jonkun muun kuin markkinoinnin. Tekemisen ytimeen oli otettu se, mitä markkinoinnilla saadaan aikaan. Se on kassavirtaa, katetta ja kasvua. Se on myös paljon muuta, mutta nämä sanat soivat tuossa hetkessä voimakkaimmin.
Sain myös näkymän portaalista, jossa jäsenet seurasivat omaa kehittymistään, kirjasivat muistiinpanoja seminaareista ja koulutuksista ja saivat vinkkejä kumppaneiden tarjoamista oppimispoluista ja tapahtumista. Aikajana, jota jäsenet kuljettivat mukanaan. Näkymä, jossa ryhmä jäseniä istui kahvikupin ääressä isoilla sohvilla vaihtamassa ajatuksia, oppimassa ja oivaltamassa yhdessä. Huomasin, että mukana oli paljon uusia kasvoja ja kuulin paljon uusia näkökulmia.
Näin ison jäsenjoukon talvella Tahkon rinteillä starttaamassa uutta MARKin vuotta. Kuulemassa, mitä tulevaisuuden markkinointi meille mahdollistaa ja mitä kaikkea uutta ja innostavaa saamme kokea alan jatkuvasti kehittyessä. Kesällä näin meidät saaristomaisemissa voimaantumassa yhdessä. Oppimassa uusia tapoja ymmärtää itseä ja muita, johtaa ja kuunnella itseä. Palkitsimme joukostamme onnistujia ja nautimme tietoisuudesta, että juuri me olemme mukana huolehtimassa koko Suomen kaupallisesta kehittymisestä, menestymisestä ja kasvusta.
Jana oli valmis. Kaivoin läppärin ja aloin kirjoittaa MARKin uutta suuntaa. Kesäkuussa kävin suunnitelman läpi hallitukselle ja ensimmäistä kertaa tuntui, että olimme kaikki valmiita painamaan kaasukahvaa. Taustalla olemme tehneet paljon asioita kuluvan vuoden aikana ja sitä työtä jatkamme edelleen. Onneksi kaikki jo tehty työ solahtaa luontevaksi osaksi tulevaa, vaikka emme aivan tienneet, mihin uusi tekeminen lopulta asettuu. Vahvalla intuitiolla tässä on kyllä edetty, täytyy myöntää. Kiitän hallitusta, Pirjoa ja teitä jäseniä avusta ja kärsivällisyydestä, tilan antamisesta, luottamuksesta. Ilman sitä tämä kaikki ei olisi ollut mahdollista. MARKin brändin uusi ydin, joka vuodenvaihteessa synnytettiin on edelleen voimissaan ja voimistuu entisestään, kun sen ympärille alkaa rakentua selkeitä toimenpiteitä.
Te jäsenet ja teidän jatkuva kehittyminen on MARKin ydin ja tulee aina olemaan. Uuden synnyttäminen ei tapahdu hetkessä. Brändiuudistuksen aikoihin talvella teille kirjoitin, että uuden MARKin siemen on kylvetty. Tiedättekö, se on itänyt koko kevään ja jo syksyn aikana pääsemme näkemään, millainen kukkaloisto siitä on tuloillaan.
Kasvamisen iloa jokaisen arkeen!
Sanna Laakkio, toiminnanjohtaja
MARK