Elina Malmgren
kehitysjohtaja, perustaja
Mailhouse Oy
Taustasi:
Minulla on myynnin ja markkinoinnin tausta. Olin muun muassa Veikkaaja-lehdessä rakentamassa sitä myyntikuntoiseksi kunnes se myytiin Ilta-Sanomille. Suoramarkkinoinnin urani alkoi Itellassa vuonna 2005, jolta nykyinen liiketoimintamme ostettiin.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Hyvä markkinointi on edellytys yritysimagon luomiselle ja myynnin toteuttamiselle. Toisin sanoen koko liiketoiminnan ”keuhkot”.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Erityisesti minua inspiroi kirjemuotoisen suoran uusi tuleminen ja markkinoijien rohkeus hyödyntää sen monimuotoisuutta ja kohdennettavuutta sekä sen älykäs yhdistäminen digikanaviin.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Kirjemuotoisen suoramarkkinoinnin osaamisen katoaminen. Sen ostaminen koetaan vaikeaksi, kun graafisen tuotannon lainalaisuuksia ei tunneta enää. Siksi meidän on toimittava asiantuntijana ja linkkinä eri tuottajiin.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Myönnän olleeni monessa asiassa liian sinisilmäinen yrityksen alkumetreillä. Siitä oppineena uskon, että siihen en enää usein syyllisty.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Suoramarkkinoinnin edelläkävijäyrityksenä meidän on oltava se suutari, jolla on kengät. Meidän tulee ymmärtää ja osata kaikki markkinoinnin kanavat pystyäksemme löytämään asiakkaillemme tuloksellisimmat tavat toteuttaa omaa markkinointiaan. Se onnistuu vain toteuttamalla itse menestyvää markkinointimixiä.
Entä kuinka tuloksia mitataan?
Joka kampanjalle täytyy jo suunnitteluvaiheessa luoda mittarit.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Markkinoinnin suhdanteet ovat aina kulkeneet käsi kädessä talousbarometrien kanssa. Niin nytkin. Nykyisessä noususuhdanteessa markkinoinnin merkitys korostuu.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Markkinoinnin mahdollisuuksista pitäisi oppia lisää. Miten älykkäitä ratkaisuja yhdistelemällä päästään entistä parempiin tuloksiin ja miten markkinointiin käytetyt eurot saadaan tuottamaan parhaiten. Markkinointi ei saa olla se mistä ensimmäisenä höylätään kun tulee huonot ajat.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Tee ensivaikutelma kirjesuoralla. Sitten kun yrityksesi/tuotteesi on vastaanottajalle tuttu, toimii myös sähköposti, mobiili ja muut kanavat.