Suomen kaupallisten televisioiden järjestö Screenforce Finlandin järjestämä Screenforce Day keräsi jälleen kokoon mainonnan ammattilaiset toukokuisessa Helsingissä. Tilaisuus tarjosi katsauksen tv-mainonnan tulevaisuuteen kansainvälisten puhujien ja inspiroivien menestystarinoiden saattelemana.
Tilaisuuden aloitti Data Intelligencen Kristian Dyhr Toft, joka kertoi markkinointistrategian ja datan tehokkaasta yhdistämisestä. Toft kehotti puheenvuorossaan kuulijoita keskittymään markkinoinnissa eri medioihin ja välttämään pelkästään yhden kanavan toimivuuden liiallista mittaamista. Digitaalisella mainonnalla on nykyään korkein ROI, mutta perinteisen median, kuten TV-mainonnan, avulla saadaan kasvatettua edelleen tehokkaimmin myyntiä.
Vuoden Mainostaja 2017 -tittelin voittaneen Veikkauksen Suvituuli Tuukkanen kertoi Veikkauksen tavoista yhdistää digitaalisuus ja television vahvuudet. Tuukkasen mukaan liikkuva kuva mainonnassa vaikuttaa läpi koko kuluttajan ostoprosessin ja on tehokkain tarinankerronnan väline sekä tunteiden synnyttäjä. Onnistuakseen markkinoijan täytyisi rakentaa toimiva mediamix kanavien vahvuudet ymmärtäen ja tavoitteet mielessä pitäen sekä keskittyä datan rooliin osuvan sisällön luomisessa.
Hyvän TV-mainoksen rakennuspalikoihin päästiin syventymään SevenOne Median Gerald Neümullerin johdatuksella. Kuluttajille neurologisia testejä ja lukuisia tutkimuksia tehnyt Neümuller, kertoi ihmisten aivojen muistavan hyvin tv-mainokset, joissa on mukana tarina, johon on liitetty ongelmatilanne ja siihen ratkaisu. Toimivia elementtejä ovat myös sanaleikit, huumori, lähikuvat tuotteesta sekä logon näyttäminen alussa ja lopussa tai vaihtoehtoisesti yhtenäisesti koko mainoksen ajan. Lopuksi Neümuller muistutti, että mainoksen vaikuttavuus on vahvasti yhteydessä sen luovaan toteutukseen ja kaikki mainokset eivät aina toimi yhtä tehokkaasti eri toimialalla tai brändillä.
Tapahtuman keynote-puhuja, C’est Du Luxen perustaja ja toimitusjohtaja Leyda Hernández, kertoi luksusmarkkinoiden tulevaisuuden näkymistä ja tutustutti yleisön ihmiskunnan vauraimmaksi ennustettuun sukupolvi Alphaan. Alphat tulevat kuluttamaan digitaalisessa muodossa tuotteita ja palveluita laajemmin kuin mikään sukupolvi aikaisemmin, mikä vaatiikin yrityksiltä tulevaisuudessa kokonaisvaltaista digitalisoitumista. Hernándezin mukaan sukupolvi Alpha oppii viestimään ja kommunikoimaan visuaalisesti, joten uudet teknologiat, kuten lisätty todellisuus, tulevat näkymään tulevaisuuden päivittäisissä kuluttajatottumuksissa selkeästi.
Kirjoittaja on MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen, joka löysi markkinoinnin ja viestinnän maailmaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kautta. Hannaa inspiroivat intohimoisesti omalla alalla työskentelevät ammattilaiset, jotka saavat itsekin tähtäämään korkealle.