MARK Markkinointiryhmän haastattelussa:
Carita Harju, toiminnanjohtaja, Sauna From Finland
MARK hallituksen jäsen
Taustasi:
Olen toiminut eri aloilla kehittämis- ja markkinointitehtävissä. Nyt työskentelen perustamassani yhdistyksessä toiminnanjohtajana. Missionamme on luoda maailman parhaita suomalaisia saunaelämyksiä.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Ilman markkinointia ei oikeastaan voi olla olemassa. Parhaimmillaan markkinoinnilla voidaan fokusoida ostopäätöksiä sekä luoda kysyntää. Markkinointi luo myös hyvinvointia Suomelle.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Minua inspiroi monikin yrittäjä ja henkilö, jotka laittavat itsensä likoon joka päivä 100-prosenttisesti. Muun muassa Anne Korkeakoski on erittäin inspiroiva henkilö.
Mielestäni on tärkeää, että työstä voi myös innostua. Silloin tekeminen ei ole teennäistä, vaan se tulee sydämestä ja näkyy ulospäin. Sisukkuudella ja innokkuudellakin pääsee pitkälle, jos löytää oikeat ihmiset ympärille.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Markkinointi nähdään liian suppeana tai sitä ei ymmärretä tarpeeksi. Lisäksi liian pienet panokset tai lyhytjännitteisyys vaivaavat. Markkinointi on monipuolista tekemistä, kuten tuotteistamisesta, kaupallistamista, myyntikanavien valintoja sekä markkinointiviestintää.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
En tekisi enää työtä ”ei-inspiroivien” ihmisten kanssa. Varmasti jokainen meistä on kohdannut ihmisiä, jotka eivät tähtää samaan päämäärään. Sen sijaan he tekevät kaikkensa, että sinä epäonnistuisit. Nykyään pyrin tekemään työtä ihmisten kanssa, joilta voin jatkuvasti oppia uutta ja innostua.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Meillä on tavoitteena suomalaisen saunabrändin kirkastaminen siten, että se näkyy suoraan jäsenyrityksiemme liikevaihdossa ja viennin kasvussa.
Entä kuinka tuloksia mitataan?
Mittaamme jäsenyrityksiemme liikevaihdon ja viennin kasvua. Markkinointikanavillamme seuraamme muun muassa liidien määrää sekä mediakontaktointeja ja sen mukaan vaihdamme suuntaa.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Markkinointi tulee olemaan entistä paremmassa ja näkyvämmässä roolissa nimenomaan yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja se tulee näkymään panostuksina.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Markkinoinnin arvostuksen nostaminen on tärkeää! MARK Suomen Markkinointiliitto ja esimerkiksi Siksi markkinointia -hanke tekee jo hyvää työtä asian eteen. Tulevaisuudessa tarvitaan entistä vahvempaa yhteistyötä alan yrityksien, liittojen, koulutusorganisaatioiden sekä valtiovallan kesken. Vain yhteistyössä on voimaa!
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Innostu, inspiroidu ja toteuta. Gandhia lainaten: ”Ole itse se muutos mitä haluat nähdä maailmassa.”