Onneksi meillä Suomessa on monella taholla positiivista värinää ja tekemisen meininkiä. Mm. vahva start-up-kulttuuri on voimissaan. Onneksi meillä on yrityksiä ja yrittäjiä, jotka panostavat tulevaisuuteen. Esimerkiksi mediayhtiöt satsaavat teknologiaan huimia summia. Kehityksen suunta on selvillä, ainakin suunnilleen. Kaikki digitalisoituu. Verkko on transaktioiden keskipiste. Kuitenkin kulman takana voi piileskellä yllätys, joka vetää jalat alta pitkän tähtäimen investoinneilta. Yllätystä ei pidä pelätä. Tulevaisuus pitää tehdä itse – niin paljolti kuin se on mahdollista.
Jotta tulevaisuutta voi tehdä, pitää olla visio. Ja innostusta. Jälkimmäistä on helppo pilkata. Kyynikon on helppo toivottaa innovaatiot paikkaan, jonne ei paista aurinko. Tuollainen vähättelevä nihilistisyys on lähinnä heikkoutta ja pelkuruutta. Sen sijaan rohkeutta ja sankarillisuutta on innostua asioista, uskoa niihin ja viedä niitä eteenpäin pilkasta välittämättä. Siinä ihminen asettaa itsensä alttiiksi arvostelulle, mutta entä sitten. Isompi asia on, että tuloksena on kehitystä, uutta liiketoimintaa ja sitä kautta uutta vaurautta hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi, kaikkien hyväksi.
Markkinoinnin ammattilainen se vasta sankari onkin. Hänen toimenkuvaansa kuuluu sisäänrakennetusti innostuminen ja innostaminen. Markkinoinnin ammattilaisen tehtävä on voidella talouden pyöriä ja saada liikettä aikaan. Hän luo uutta, ja uusi on aina vähän outoa ja ihmeellistä – helposti kritisoitavaa (ei noin ole ennenkään tehty). Markkinoinnin ammattilainen altistaa itsensä joka päivä arvostelulle ja naurunalaiseksi tekemiselle. Entä sitten. On paljon enemmän voitettavaa, koska me voimme tehdä tulevaisuutemme itse.
Annetaan innostuksemme tarttua. Rohkeasti!