Yrityksen markkinointi ulkoistettiin, ”koska näin voidaan ostaa ketterästi uusinta uutta ja säästetäänkin vielä”.
Markkinoinnin viikolla esiintyivät alan toimistot sekä niiden asiakkaat. Kuulijoille ei jäänyt epäselväksi, että toimistot haluavat nyt luoda entistä syvempää yhteyttä asiakkaisiinsa. Ne tarjoavat palvelunsa keskustelun, kuuntelemisen ja rinnalla kulkemisen kanssa. Paneutuva asiakaspalvelu on toimistojen keino erottautua edukseen silloin kun samaa osaamista ja tekniikkaa myydään joka luukulla. Asiakasta tämä toimintatapa haastaa, koska hänen on pystyttävä vastaamaan toimiston argumentteihin vähintään yhtä asiantuntevasti.
”Tarvitaanko ostamiseen tosiaan markkinointipäällikkö, eikö se hoituisi vähän suppeammallakin ammattitaidolla?”
Automaatiot ja intonaatiot – ostajan on puhuttava ja ymmärrettävä markkinointia
Ostajalla ei tarvitse eikä pidäkään olla syvää ymmärrystä markkinoinnin yhä laajenevan paletin jokaisesta nyanssista. Hänen on kuitenkin välttämätöntä hahmottaa tämän päivän markkinoinnin keinovalikko ja ymmärtää tai olla valmis opiskelemaan perusasiat kaikesta siitä mitä on tarjolla. Olipa markkinoinnin tekijä johtaja, asiantuntija tai assistentti, hankkiakseen markkinointipalveluja talon ulkopuolelta hänen on tänä päivänä oltava perillä niin automaatiosta, optimoinnista, palvelumuotoilusta kuin tekoälystäkin. Miten hän muuten osaisi ostaa sitä uusinta uutta?
Tilanne ei muutu, vaikka markkinointi ulkoistettaisiin. Ostajan on edelleen tunnettava markkinoinnin mahdollisuudet ja varsinkin sen mahdottomuudet, pystyttävä haastamaan myyjä ja argumentoimaan markkinoinnin termein. Miten hän muuten saisi tuoreempaa osaamista kuin ulkoistetulla markkinointitiimillä oli?
Jos ostaja ei ole samalla kanavalla toimiston kanssa, hankinnan hyödyt kilahtavat myyjän pussiin. Silloin ostaja voi miettiä tykönään, mitä markkinointiosaston ulkoistamisessa lopulta säästettiinkään ja kuinka tuoretta tavaraa rahalla saatiin. Markkinoinnin ostaja on pian entinen ostaja, jos myyjät vievät häntä kuin pässiä narussa.
Kun päivität osaamistasi aika ajoin, ymmärrät itsekin mitä olet hankkimassa.
Kirjoittaja Liina Hurri työskentelee Markkinointi-instituutin ja Rastorin viestintäsuunnittelijana.
Markkinointi-instituutin koulutuksista löytyy sopiva kurssi tai tutkinto niin markkinoinnin tehtävissä aloittaville kuin pitkään viestinnän ja markkinoinnin haasteissa marinoituneille ammattilaisille. Tervetuloa mukaan!