Markkinoinnilla pitää olla digital mindset, ja markkinoinnilla alkaa olla businessrelevanssia, sanoi Vaisalan markkinointijohtaja Riina Kirmanen MARK Asiakkuusmarkkinointiryhmän järjestämässä Suhde-seminaarissa torstaina 6.11. Sanomatalossa.
Kirmasen mukaan markkinoinnin pitää olla draiveri, ei it:n. On tärkeää, että myynnillä ja markkinoinnilla on yhteinen visio siitä, mitä tavoitellaan. Vaisala on hyvä esimerkki markkinoinnin automaation prosesseista globaalissa ympäristössä. Asioista ei tarvitse arvailla tai väitellä mutu-tasolla, kun kaikesta löytyy evidenssiä. Paljonko liidejä tuli mistäkin toimenpiteestä ja miltäkin alueelta? Missä vaiheessa päätöksentekoprosessia kukin potentiaalinen asiakas on jne. Vaikuttavaa. Myynti näkee reaaliajassa, paljonko markkinointi tuo sille asiakkaita. Ei ihme, että Kirmasta pyydetään lukuisiin yrityksiin kertomaan, miten markkinoinnin automaatiota toteutetaan. Näyttää siltä, että it:n avittamana yritysten markkinointisuuntautuneisuus on kovaa vauhtia nousussa.
Meriteolisuus on muutakin kuin telakoita. Steerprop on raumalainen alansa huippuosaaja, joka valmistaa mm. jättimäisiä kääntyviä potkureita esimerkiksi öljynporauslauttojen huoltoaluksiin. Kilpailu on kovaa. Yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Petri Tolonen kertoikin, että kiinalaisten mielestä ”vain halvin on kyllin hyvää”. Suomalaisten ei kuitenkaan pidä myydä halvalla. Se ei kannata, emmekä pysty siihen. Sen sijaan laatua kannattaa tarjota, ja se käy kaupaksi. Lähtökohtana se, että Steerprop on Suomesta, on erinomaisen positiivinen asia ja poliittisesti neutraali. Tätä kannattaa hyödyntää kansainvälisessä kanssakäymisessä.
Suhde-seminaarin päätteeksi Tolonen kiteytti, että kansainvälistä kilpailukykyä tarvitaan. ”Vaikka et menisi kansainväliseen kilpailuun, tulee se kuitenkin luoksesi”.
Hyvät kumppanit kullakin markkina-alueella ovat tärkeitä, tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja harvalle enää kotimarkkinat yksistään riittävät.