Ikuinen kysymys on, kestääkö maapallo jatkuvaa kasvua. Rajat tulevat väistämättä vastaan, jos koetamme repiä kaiken irti luonnonvaroista. Niin tuleekin. Turhaa kulutusta ja turhaa tuotantoa pitääkin välttää.
Kasvu syntyy laadun noususta, palveluista, immateriaalisista arvoista, joiden luominen ja markkinoiminen on vielä suhteellisen uutta meille Suomessa.
Siksi markkinointia –hankkeen soihdunkantaja, markkinoinnin kummitäti, Anne Korkiakoski kannustaa yrityksiä panostamaan markkinointiin ja luomaan erottelevia kilpailutekijöitä. Hinta ei saa olla se, koska hinnanalennusten tie on umpikuja. Jos tuote edustaa korkeaa laatua ja sillä on kilpailuetu, hinnan pitää olla sen mukainen ja viestiä laadullisia etuja. Kun asiakas maksaa tuotteesta sen laadun mukaisen hinnan, saa hän lisäarvona onnen ja tyytyväisyyden tunteen, vahvistusta hyvälle ostopäätökselle.
Designtoimisto Kuudes Kerros julkisti viime viikolla tuoreen Tiedostava kuluttaja –tutkimuksen. Tässä suora lainaus heiltä:
Suomalainen kuluttaja ei enää uhraudu, vaan satsaa onnellisuuteen
Vastuullinen kuluttaminen ei enää merkitse uhrautumista, vaan omaan onnellisuuteen panostamista. Eettisiä valintoja tehdään sisäisen tasapainon saavuttamiseksi, ei ulkopuolelta tuleviin paineisiin alistuen. Tämä on kaupallisille toimijoillekin hyvä uutinen – kuluttaja on valmis satsaamaan onneen, ennemmin kuin huonon omatunnon paikkailuun, myös rahallisesti.
Kasvua voimme tehdä onnen tunnetta tuottamalla. Eikös se ole todellinen win win, tai oikeastaan happy happy!