Monikanavainen shoppailu ja ostaminen ovat kasvussa.
Sen tietävät myös vähittäiskauppiaat, sillä asiakkaat, jotka
käyttävät useampaa kuin yhtä heidän kanavistaan, ovat
useimmiten heille myös arvokkaimpia asiakkaita.
Itse asiassa Yhdysvalloissa mm. Nordstom raportoi, että heidän asiakkaansa, joilla on monikanavainen suhde brändiin, kuluttavat neljä kertaa enemmän kuin ne, jotka eivät käytä monikanavaisesti heidän palvelujaan.
Samoin Bonobos on saanut vastaavia tuloksia raportoiden, että 20 % heidän verkkonsa ensiostajista tilaavat sen jälkeen, kun ovat saaneet katalogin ja kuluttavat puolitoista kertaa enemmän kuin ne, jotka eivät ole saaneet katalogia.
Tutustu tarkemmin (Harvard Business Review; Why the Print Catalog Is Back in Style, 25.2.2015).
Monikanavaiseen palettiin kuuluu jälleen kerran myös katalogi, joka on kokenut uuden tulemisen sitten 2007 huippuvuoden ja laman aiheuttaman kustannussäästöjahdin. Printtisuoran sisällyttäminen monikanavaiseen markkinointipalettiin tutkitusti kannattaa, koska se jättää pitkäaikaisen muistijäljen, vahvistaa tunne-vaikutuksen intensiteettiä ja sitoutuneisuutta.
Lue lisää (Royal Mail; Private lifa of Mail 2013)
Hyviin tuloksiin ei kuintaan päästä sattumalta. Tänä päivänä pystytään yhdistämään huomattava määrä dataa, jotta voidaan kohdentaa viestit oikeille kohderyhmille. Yhdistämällä mm. verkkokaupan ostodataa, luokintietoa ja erilaisia rekisteritietokantoja, joissa on monenlaista tietoa kuluttajista, saadaan tuotettua oikea katalogi oikealle kohderyhmälle.
Bonuksena tämä, mikä ei digitaalisesti onnistu: katalogi tuottaa kuluttajalle sen ”look and feel” -tunteen, sillä ihmiset tykkäävät hypistellä. Ja katalogia voi hyödyntää huippulaadukkaaseen sisältömarkkinointiin.
Parhaassa tapauksessa, kun integroidaan katalogi sähköpostimarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja muihin taktisiin toimenpiteisiin, se tuottaa erottuvan, muistettavan ja arvokkaan brändikokemuksen asiakkailleen. Katalogit saattavat vaikuttaa menneen talven lumelta, mutta niiden kasvavat mahdollisuudet ja brändinrakennuskyky kielivät siitä, että ne löytyvät jatkossakin vähittäiskauppiaan työkalupakista ja kuluttajan postilaatikosta.
Kirjoittaja Katja Lindqvist on monikanavaisuuden fani,
joka kiillottaa pölyisistä kirjeistä tulevaisuuden luksustuotteita
tuotepäällikkönä Postin markkinointipalveluissa.