MARK Markkinointiryhmän haastattelussa
SANNA LAAKKIO
MARKin tuore toiminnanjohtaja
Taustasi
Olen kaupallinen sekatyöläinen. Kokemusta löytyy markkinoinnin kaikista toiminnoista ja jokaisesta suunnasta.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Tunnettuutta, myyntiä ja sitoutumista.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Viimeisimpänä tekona Elisan #pidetäänyhtä -kampanja inspiroi. Se vangitsi. Herätti ajatuksia. Synnytti kotona lasten kanssa parhaan keskustelun pitkään aikaan.
Tele Finlandin ajoilta työparini Venla Heiskanen inspiroi osaajana näkemyksellään, rohkeudellaan, perusteellisuudellaan ja toteuttamiskyvyllään mitä ikinä tekikään. Nyt hänen talentistaan ja hänen valloittavasta persoonastaan nauttii Finnairin markkinointi.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Missä päin organisaatiota markkinointi asuu? Kuinka ohjata markkinointia, että koko organisaatio toteuttaa samaa suunnitelmaa asiakkaaseen päin? Minusta markkinoinnin osaamista, kaupallista ajattelukykyä asiakkaan saappaista katsottuna, tulisi olla kaikissa organisaation toiminnoissa eikä vain erillisessä yksikössä.
Mainonnan ostajana olen aina kaivannut toimistoilta ajatusta siitä kuinka jalkauttaa isommat ulkoiset kampanjat fiksuimmin ja tehokkaimmin yrityksen omiin kanaviin. Myynti- ja palvelukanavien sekä markkinoinnin välille pitää rakentaa aito ja avoin dialogi. Sellainen, joka on vilpittömästi kiinnostunut niin omista, toisen että yhteisistä onnistumisista. On tärkeää sitouttaa koko henkilökunta markkinoinnin pääviesteihin ja kaupallisiin tavoitteisiin, lisäksi sitouttamisen on tapahduttava ylimmästä johdosta käsin.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Myöntäisin heti avoimesti, jos tekisin virheitä… Kaikista virheistä olen viisastunut ja usein muutama muukin ympärilläni.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Ennen markkinointia on tuote ja/tai palvelu laitettava kuntoon. Tämän äärellä olen itsekin juuri nyt. Meidän MARKissa tulee jatkossa tavoittaa mahdollisimman kattavasti kaikki Suomessa markkinoinnin parissa työskentelevät ja markkinoinnista kiinnostuneet.
Entä kuinka tuloksia mitataan?
Katsotaan millainen mittaristo on tarpeellinen tulevien toimenpiteiden kautta. Jäsenmäärä ja sen kehittyminen sekä tunnettuus kohderyhmän keskuudessa kiinnostaa varmasti päällimmäisenä.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Markkinointi ja kaupallisuus liittyy yritysten kaikkeen tekemiseen. Väkevää kaupallisen näkökulman kelaa tarvitaan lisää kaiken kokoisiin yrityksiin ja kaikkiin toimintoihin. Näin vältetään hulluudet ennen kuin ne päätyvät kohderyhmän tietoisuuteen.
Digitaalisuus tuo uusia, mutta entistä pirstaloituneempia tapoja tavoittaa ihmisiä. Uskon tulevien muutosten pakottavan yritykset perusasioiden äärelle mikäli ne haluavat pärjätä jatkossa. Tarvitaan erilaisia asiantuntijoita tekemisen tueksi ja on hyvä miettiä, millaista osaamista yrityksellä itsellään on oltava. Pidemmät markkinoinnin kumppanuudet, yhdessä oppiminen ja jatkuva toimenpiteiden ketju takaavat varmasti parhaat tulokset. Aitoudella, läpinäkyvällä tekemisellä ja olemisella pärjää aika varmasti. On käytettävä tehokkaasti omia kanavia ja niiden tueksi rohkeasti sekä kokeilevasti ulkoista markkinointia.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Niin, mitä markkinointi oikeastaan on? Yrityksiin pitää saada avoimuuden kulttuuri, jotta kaupallisen ajattelun voima pääsee valloilleen. Jokainen asiakasrajapinnassa työskentelevä on erityisen tärkeä, toki myös verkkoanalytiikkaa seuraavat. Kaikkia kampanjoita ei voi haudutella yhdessä, mutta jonkunlainen sisäinen sparraus esimerkiksi myyntikanavien edustajien kanssa olisi hyvä pitää jossain työstön vaiheessa. Myös asiakkailla on hyvä testata kevyesti pari vaihtoehtoa ja verkko on siihen oiva kanava.
Kun yhteiset kaupalliset tavoitteet ovat selvät koko organisaatiossa ja niiden eteen tehdään fiksuja markkinoinnillisia toimenpiteitä, saadaan varmasti myös tuloksia aikaiseksi. Tai ei saada ja sitten opitaan yhdessä. On tärkeää kertoa, mitä markkinoinnissa tehdään ja miksi. Lisäksi pitää olla avoin muiden mielipiteille. Yhteisen ymmärryksen ja hyvien tulosten kautta tulee myös arvostus.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille
Jalkaudu yrityksen sisällä ja asiakkaiden keskelle. Kuuntele, kyseenlaista, tarjoa vaihtoehtoja. Älä puolustele omaa asemaa ja tekemistä vaan ole varma ja vastuullinen. Selvitä mistä ja miten kassaan virtaa rahaa, pidä kaupalliset kattotavoitteet kirkkaana mielessä. Osallista, iloitse onnistumisista ja myönnä mokat. Ole rohkea ja suhtaudu työhösi kouluna, jossa sinulle maksetaan palkkaa.