Selaat kännykkääsi, valitset tuotteen, klikkaat ja sitten maksat – ja kaikki hoitui näppärästi muutamassa sekunnissa. Kuinka helppoa!
Sitten sinulle soitetaan ja kerrotaan, että lähellä ollaan, ja pakettisi voidaan tuoda kohta. Et ole kotona, eikä siellä ole ketään vastaanottamassa lähetystä. Se toimitetaan siis lähimpään postiin, jonne voit ensin jonottaa ruuhkaliikenteessä ja sitten postissa (jonotusnumeroita on edelläsi 30). Tai vaihtoehtoisesti, lähetys tuodaan työpaikallesi klo 8 -14 välisenä aikana. Jos olet paikalla klo 7.58, voit olla varma, että pakettisi ei saavu klo 8.00. Se tulee joskus klo 13 – 14 välillä ehkä. Mikäli kukaan ei ole paikalla, paketin voi noutaa postista (liian myöhään) tai ”seuraavana päivänä” (joka on lauantai, posti kiinni).
Verkkokauppa ei ole pelkkä tilausrutiinin helpotus. Sen pitää olla koko logistiikkaketju viimeistä mailia myöten asiakkaalle. Tähän on luotu helpotusta mm. pakettiautomaateilla (jos voit ja haluat mennä sinne automaatin luo) tai uusilla innovaatioilla, joissa taloyhtiöihin voidaan tehdä postilokerosysteemi kylmälokeroita myöten. Tuo on jo toimiva ratkaisu, jos kriteerinä on asiakkaan ajan säästö ja elämän helpottaminen: Helppo tilaus – ei jonotusta tai noutamista ruuhkien takaa – tavara on sinun kotiovellasi (tai lähellä) ja vastaanotettavissa silloin, kun sinulle itsellesi sopii.
Matkaa toimivan ketjun aikaan meillä vielä on aika paljon useimmissa tapauksissa. Tuo logistinen kehitystyö on vähän epäseksikästä, mutta välttämätöntä, jotta seksikäs puoli, verkkokaupan tilaamisen helppous täyttää tehtävänsä.