Sähköinen suoramarkkinointi ei toimi! Klikkausluvut pienenevät. Uutiskirjeiden peruutusvauhti kiihtyy samaan tahtiin massalähetysten kanssa. Some on organisaatiossa vain pienen piirin kallis harrastus! Sisältömarkkinointi on kaiken pelastaja mutta kuukauden myyntitulokset eivät tue tätä. Markkinointipäättäjä tuskailee analytiikan tuottaman tiedon edessä.
Resurssien repimistä analytiikkaa aliarvioiden
Kohdennetaan paremmin, käskyttävät asiasta kaikki tietävät. Tehdään houkuttelevampi sisältö, intoilevat seminaarista tulevat. Markkinointi-ihmiset luovat tarinaa, seulovat kohderyhmät niin pieneksi, että jokaiselle voisi jo huudella konttorin ikkunasta ja telemarkkinointi valjastetaan soittamaan klikanneet läpi – kaikki viisitoista. Koska analytiikalla ei ole auktoriteettiä, markkinointiväki selittää, puolustelee ja venyy. Tämän kerran vielä.
Väkisinmyyntiä väen voimalla
Sitkeässä on usko, että tuote on loistava mutta ostohaluttomat ihmiset tyhmiä. Analytiikan edessä alkavat ylpeimmät niskat nöyrtyä. Ei kysyntää, ei konversiota, ei verkkokävijöitä. Niin kovasti kuin se kirpaiseekin, tällaisen tuotteen poisto on vielä helppoa. Vaikeampaa on miettiä ratkaisua silloin kun kysyntää löytyy mutta tuote ei myy. Kuinka paljon kannattaa panostaa, että kiinnostus muuttuu kaupoiksi?
Digitaalisuus on muuttanut lopullisesti markkinointia. Tutkimukset kartoittavat panostuksia markkinointikanaviin kolmen vuoden tähtäimellä. Muutosvauhti on kuitenkin tehnyt sen, että vuosikin on pitkä aika. Markkinointi oppii hyödyntämään yhä enemmän big dataa ja segmentoimaan paremmin. Asiakkaat pääsevät digitaalisuuden myötä aidosti vaikuttamaan. Peukku sille!
Digitaalinen markkinointi yhä strategisempaa
Paraskaan analytiikkatyökalu ei kerro, mitä pitäisi tehdä toisin. Tiedon perusteella pitää puolen vuoden välein tehdä vavisuttavia valintoja. Pelkkä myynnin ja tehokkuuden mittaaminen voi helposti kuitenkin vauhtisokeutta. Tuottaako digitaalinen markkinointi parempia tuloksia vai ovatko ne vain todennettavissa paremmin? Markkinoinnin on edelleen huolehdittava tunnettuudesta, brändimielikuvasta ja asiakasdialogin kehityksestä.
Markkinoinnin automaatio – hämmennystä vai liidien ropinaa?
Markkinoinnin automaatio lupaa paljon – tietoa asiakkaista ja kysynnästä. Se myös työllistää kohdennettujen viestien luojia ja välittäjiä ja tiedon analysoijia. Parhaimmillaan se tuottaa asiakastiedosta puristettavaa aitoa asiakasymmärrystä ja auttaa kohdentamaan resurssit oikein. Kunnes taas jotain muuttuu.