Digi tappaa myyntimiehen? Ei aivan, mutta takuulla muuttaa toimenkuvaa. MARK Tehoaamussa 19.9. McCann Helsingin varatoimitusjohtaja Jani Virtanen provosoi yleisöään tekemään muutosta, joka on välttämätöntä. Löydettävyys on hänen mukaansa tärkeämpää kuin myynti. Perusteluna se, että kuluttajat haluavat itse ohjata ostoprosessinsa alkuvaihetta, esimerkiksi sitä, kenet ottaa mukaan short-listalleen. Ja sille listalle ei luukuttamalla päästä. Toisaalta analytiikan merkitys vaan kasvaa. Millä sanoilla ja hakupoluilla ihminen etsii jotain, jota ei ehkä osaa suoraan täsmällisesti määritellä? Myynti taas muuttuu yhä suuremmassa määrin asiakaspalveluksi, joka onnistuessaan tuottaa pitkäaikaisen ja kannattavan asiakassuhteen.
Markkinointiviestinnässä sisällön merkitys kasvaa, koska tyrkkyluukutus aiheuttaa lähinnä ihottumaa. On esitettävä jotain ihmisiä oikeasti kiehtovaa ja hyödyttävää, ei ”osta nyt heti..”-hokemista.
Digitaalisuus vaikuttaa kaikkeen. Se on selvä. Analytiikan avulla voidaan ymmärtää todellinen asiakkaan tarve ja myös oikea hetki ratkaisun tarjoamiselle. Matematiikka ja teknlogogiahärpäkkeet ovat luoneet markkinoinnille täysin uuden maaston ja myös uudet vaatimukset. Sitä toista aivolohkoa onneksi tarvitaan myöskin. Ihminen kun tekee päätöksensä voimakkaasti tunteen pohjalta ja perustelee ne itselleen järjellä. Onneksi. Niinpä sisällön eteen on panostettava – ja annettava tiedon lisäksi myös taiteen loistaa. Luovuus voi nousta arvoon arvaamattomaan!