MARK Turun ryhmä sai uuden puheenjohtajan, kun yrittäjäkollektiivi Grundlagen perustaja Mari Tauler valittiin tehtävään elokuussa. Haastattelimme tuoretta puheenjohtajaa ja kuulimme muun muassa miksi Mari koki tärkeäksi lähteä mukaan MARKin toimintaan.
Onnittelut uudesta puheenjohtajan roolista, miltä nyt tuntuu?
Kiitos, oikein hyvältä ja hyvin luonnolliselta. Toteutan MARKin sanomaa jo muutenkin työssäni, joten tähän tehtävään on helppo ja mukava tarttua.
Vaikutat vahvasti markkinointiin liittyvissä foorumeissa Turun alueella, mutta myös laajemminkin. Miksi koit tärkeänä lähteä mukaan MARKin toimintaan?
Olen toiminut mainosalalla 20 vuotta ja suurin osa asiakkaistani ovat sijainneet pääkaupunkiseudulla. Turkulainen on joutunut usein vähän haastajana pöytään, joten omat juureni ja kotikaupunkini ovat minulle kaikki kaikessa. Olen turkulaisen suunnittelun puolesta joutunut monet kerrat puhumaan ja perustelemaan, joten haluan kaikin tavoin olla mukana julistamassa markkinoinnin ilosanomaa oman alueeni yrityksille ja auttaa niitä menestymään. Lähdin vähän vahingossa mukaan MARKin toimintaan ideoimalla ja konseptoimalla uudelleen Turussa järjestettävän Vuoden Mainos -kilpailun, tämän tein halusta nostaa hieman pölyttynyt tapahtuma arvoiselleen tasolle. Samalla tuotin myös alueen markkinoinnin kärkitapahtuman Mainostorstain ja yhdistin nämä tapahtumat samaan päivään ja iltaan. Kokonaisuus onnistui täydellisesti ja molemmat tapahtumat tekivät yleisöennätykset. Tuotan myös seuraavan Vuoden Mainostorstain, joten laittakaapa päivä 31.1.2019 kalentereihinne.
Olet perustanut Turkuun markkinoinnin alan osaajien verkoston, kerro vähän, miten toiminta sai alkunsa?
Päätin ryhtyä yrittäjäksi kaksi vuotta sitten ja siinä samalla perustin Grundlagen, luovan yrittäjäkollektiivin. Halusin kerätä yhteen kärkitoimijoita, jotta voimme tarjota yrityksille suunnittelupalveluja yhdessä ja erikseen. Grundlage on suunnittelutoimisto, tuotantoyhtiö ja tapahtumakeskus, jossa me suunnittelijat vastaamme asiakkaiden tarpeisiin ja haasteisiin nykyaikaisella, luovalla sekä tehokkaalla tavalla, eli tarjoamme asiakkaille vain oleellisen laadusta ja vaikuttavuudesta tinkimättä. Grundlagea voi myös vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin, joten tilamme taipuu moneen kuten mekin. Grundlageen kuuluu tällä hetkellä 20 yritystä, 40 ammattilaista sekä meillä on yli 300 vuotta kokemusta.
Kerro joku oivallus onnistuneeseen markkinointiin liittyen tältä vuodelta?
Markkinoinnin tekeminen on pitkäjänteistä työtä ja se vaatii uskoa ja rahaa, meillä Suomessa ei edelleenkään muisteta ajatella markkinointia investointina. Menestystarinat tai hyvät ideat kätkevät taakseen usein satoja tunteja työtä ja ajattelua, joten oivallus sanana on hieman kepeä puhuttaessa markkinoinnin tekemisestä. Mutta paras oivallus olisi loppuvuonna miettiä vielä kertaalleen analyyttisesti oman yrityksensä toimintaa ja pohtia millä tavalla reagoi mahdollisiin löydöksiin. Nyt on loistava hetki oivaltaa lisätä markkinointibudjettiin rahaa ja sitä kautta hyötyä siitä kassavirtana ja brändipääomana.
Teet monenlaista markkinointiin liittyvää asiaa asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa, onko jotain yleistä toimivaa reseptiä sujuvaan ja tuloksekkaaseen yhteistyöhön?
Hyvä yhteistyö perustuu aina avoimuuteen ja luottamukseen. Resepti on helppo; kuunnellaan, keskustellaan, tutkitaan, analysoidaan ja reagoidaan niiden pohjalta. Mainonta ja markkinointi on asioita, joista kaikilla on mielipide ja näkemys, mutta meillä asiantuntijoilla pitää olla kanttia sanoa asiakkaille missä mennään ja miten pitää toimia. Yrityksillä ei ole mitään järkeä ajelehtia erilaisten toimenpiteiden kanssa markkinoilla, joten suunnitelmallinen toiminta vaatii kaikilta osapuolilta sitoutumista ja mainittua yhteistyötä.
Terveisesi MARKin jäsenille?
Aivan mahtavaa, että olette mukana ja kohta meitä on vielä paljon lisää! Sanna Laakkion suunnitelmat kun jalkautetaan, niin meillä on valovoimaista tapahtumaa ja tekemistä ympäri Suomea. Muistakaa jakaa MARKin postauksia sekä kertoa ystäville ja tutuille miksi kannattaa olla mukana. Toivottavasti nähdään pian!
Haastattelun on toteuttanut MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen.