MARK Tehoaamussa viime torstaina esiintyi EK:n ekonomisti Leena Mörttinen. Hän avasi näkymiä taloustilanteeseen, joka on tällä hetkellä hankala, vaikkakin valoa on näkyvissä. Mörttinen kuvasi 2000-luvun alkua Nokia-ohjautuneeksi teknologia-pushiksi, jossa korkean jalostusarvon tuotteiden kauppa kävi kuin siimaa. Sitten se laulu loppui, ja nyt voi kysyä, milloin muutumme markkinointivetoiseksi innovaatioihin perustuvaksi taloudeksi. Suomen pitää panostaa asiakaslähtöiseen tuote- ja palvelusuunnitteluun.
Teknologia-maana pidetyssä Saksassa 74 % teollisuutta edustavista vastaajista oli tutkimuksessa sitä mieltä, että ”vain asiakas voi määritellä, mitä hyvä laatu tarkoittaa meidän osaltamme”. Suomessa sama luku on surullinen 47 %. Asiakas ei siis meidän mielestämme ole oikea henkilö määrittelemään, mitä hyvä laatu on? Hmmm…..
SEK & GREYn toimitusjohtaja Topi Lintukangas heitti rajun hereilläpysymismetodin yrityksille; Perustakaa yritykseenne yksikkö, jonka tehtävänä on kannibalisoida teidän omia tuotteitanne. Kuulostaako hurjalta? Jos kyllä, se on hyvä idea ja toteuttamiskelpoinen. Lintukangas muistutti myös markkinoiden globaalisuudesta. Jokainen suomalainen brändi on niillä markkinoinlla tänä päivänä haastaja.
Haastavina aikoina tarvitaan haastavia metodeja – ja uskallusta. Hyvä näin. Jälkimmäistä yleensä korkeasuhdanteessa on tarjolla huomattavasti vähemmän. Nyt vaan kannibalisoimaan omia tuotteita!