Markkinoinnin ammattilaisen cv:n pitää kertoa, mitä henkilö on saanut aikaan, ei mitä on tehnyt. Ja parasta on osoittaa, mitä tulee saamaan aikaan, kertoi Pro-Source Oy:n toimitusjohtaja Markku Kaijala MARK Aamuteema -tilaisuudessa 17.3.2015. Vanhanaikaiset listaukset työtehtävistä ja niissä vietetyistä vuosista, eivät ole meriitti. Ihmisen on kyettävä osoittamaan, mitä on oppinut missäkin ja miten aikoo oppinsa hyödyntää.
On panostettava uuden oppimiseen ja vanhasta luopumiseen. Kehityskyky pitää sisällään seuraavia ominaisuuksia: uteliaisuus, oivaltavuus, sitouttavuus ja päättäväisyys. Työpaikkaa hakevan henkilön tulee olemuksellaan ja aktiivisuudellaan osoittaa halunsa ja kykynsä hakemaansa tehtävään.
Eikö tuo olisi hyvä sääntö jokaiselle ihmiselle, mitä työtä sitten tekeekään. Ei pelkästään työnhakuun.
Markkinoinnin ammattilaisen tulee osata ja ymmärtää digitaaliset välineet ja verkkoympäristön asettamat vaatimukset. Jokaisen ei tarvitse olla koodaaja, vaikka sekään osaaminen ei ole pahaksi. Mitä näiden lisäksi? Liiketoiminnan ymmärrys on lähtökohta, sanoi Kaijala.
Nimenomaan niin. Markkinointi ei voi olla irrallinen apufunktio. Sen on oltava liiketoiminnan ytimessä ohjaamassa toimintaa ja suuntaamassa katseet kohti asiakasta.