Vaikuttava markkinointi 80% oivalluttamista, ja vain 20% tuote- ja ratkaisupuhetta, kertoi Differo Oy:n kehitysjohtaja ja partneri Kati Keronen MARK Tehoaamu -tilaisuudessa torstaina 17.3.
Sisältömarkkinointi mielletään usein sisältöjen säännölliseksi ja joukkoistetuksi tuottamiseksi ja jakeluksi. Se olisi vain tuottamista ja jakelua. Ennen kaikkea sisältömarkkinointi on asiakkaaseen vaikuttamista yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti ja jokaisessa asiakkaan ostoprosessin vaiheessa auttaen ja opastaen. Sen pitää olla hienovaraista ja asiakasta auttavaa hyödyllisten sisältöjen luomista. Maltti pitää säilyttää. Asiakkaan kimppuun ei saa hyökätä vanhanmallisella push-tyrkytyksellä.
Sisältömarkkinoinnilla on kolme tavoitetta:
– ajatusjohtajuuden saavuttaminen
– kasvu
– palvelun kehittäminen
Sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ei kannata aloittaa kanavista. Ne voi hetkeksi unohtaa. Pitää tuntea asiakkaan tavat ja tarpeet, ja vasta niiden pohjalta pitää valita keinot. Keronen esitti hyvän esimerkin videosta, jonka ajatuksena oli asiakkaan opastaminen ja ohjaaminen yrityksen luo. Ensimmäiset 40 sekuntia hukkaantui turhanpäiväiseen johdantoon, jolla varmistettiin lähinnä asiakkaan poistuminen kuvan ääreltä ennen kuin varsinainen pihvi esitettiin. Ohje: Uskalla mennä suoraan asiaan.
Yhteenvetona voi sanoa, että hyvä ja toimiva sisältömarkkinonti lähtee aina asiakkaan todellisesta tuntemisesta. Häntä on myös kunnioitettava. Asiakas on yksin keskellä tietotulvaa. Siksi asiat on tehtävä helpoiksi, ja asiakasta on autettava tekemään itselleen sopivin valinta. Nimenomaan autettava, ei pakotettava.