MARK Markkinointiryhmän haastattelussa
Nina Tuomenoksa
Head of Music & Brands
Universal Music Finland
Taustasi
Lontoosta valmistunut kauppatieteiden maisteri. Yli 7 vuoden kokemus myynnistä ja digitaalisesta markkinoinnista. Matkani markkinoinnin parissa alkoi valmistumisen jälkeen eri start-up yritysten kautta media-alalle digimainonnan pariin ja sieltä musiikkialalle. Viimeiset kolme vuotta olen vetänyt Universal Musicilla Music & Brands liiketoimintaa, tavoitteenani luoda brändeille innovatiivista sisältö – ja vaikuttamarkkinointia.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Aitoja tunteita ja tarinoita, jotka elävät pitkään kuluttajien mielissä, luovat asiakasuskollisuutta ja kasvattavat myyntiä. Olennaista on ymmärtää millaista kohderyhmää on puhuttelemassa, ja valita oikeat tavat ja kanavat viedä viesti perille.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Viimeaikaisista jäänyt mieleen CMIn #Äläkerromartille varojenkeräys kampanja. Lähestyminen oli täysin uudenlainen. Konsepti, kanavavalinnat ja tavoitteet olivat selkeät ja nerokkaat.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Tavoitteet pitää olla kunnossa ja selkeä ymmärrys siitä mitä ollaan tekemässä. Vaikuttajamarkkinoinnin saralla edelleen on iso pelko brändien puolelta kontrollin menettämisestä. Halutaan liian tarkkaan käsikirjoittaa sisällöt ja jopa laittaa sanoja suuhun. Yritän kannustaa kumppaneitamme rohkeaan ja erilaiseen lähestymiseen, koska tämä huomataan ja se erottaa myös kilpailijoista. Yhteistyöhön tulee etsiä henkilö, joka todella edustaa brändin arvoja. Kun mietin itseäni kuluttajana harmillisinta on tapaukset, jossa kuluttajaa selkeästi aliarvioidaan. Parhaita ovat ne markkinointiteot ja mainokset, jossa ei välttämättä edes tajua olevansa mainonnan kohteena.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Tässä vaiheessa työuraa on jo tullut opittua, ettei virheitä voi välttää. Se mihin voi vaikuttaa on oma suhtautuminen ja asenne.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Oma työni on myydä, konseptoida ja toteuttaa luovaa ja tuloksellista markkinointiviestintää asiakkaillemme. Haluan ymmärtää asiakkaidemme liiketoimintaa, kohderyhmiä, tavoitteita ja haasteita mahdollisimman hyvin, jotta pystyn räätälöimään juuri niihin tarpeisiin sopivan kokonaisuuden.
Entä tuloksia mitataan?
Riipuen projektista. Musiikkiala antaa loistavat mahdollisuudet tehdä mitattavaa vaikuttajayhteistyötä ja markkinointiviestintää. Emme pelkästään saa tarkkaa kohderyhmädataa artistiemme yleisöstä vaan lisäksi musiikin kulutuksen dataa suoratoistopalveluiden kautta, jonka kautta ymmärrämme kohderyhmää entistä paremmin ja tunnistamme trendejä.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Uskon, että markkinointi tulee edelleen pirstaloitumaan mutta samalla myös kehittymään. Markkinointi ei ole yksittäisiä tekoja vaan jatkuva keskusteluyhteys kuluttajien kanssa. Sen pitää muotoitua ja kasvaa tarpeiden mukaan. Markkinoijilta vaaditaan jatkossa vahvempaa osallistumista projekteihin ja yhteistöihin. Projektit, joita toteutamme asiakkaidemme kanssa ovat todellisia yhteistöitä, jossa molemmat panostavat, innovoivat ja innostuvat. Matkan varrella seurataan tuloksia ja tehdään tarvittaessa muutoksia. Täytyy myös ymmärtää miten hienoja yhteistöitä voi mahdollisesti hyödyntää organisaation muilla osastoilla ja näin saada siitä maksimaalinen hyöty irti. Vaikuttajamarkkinointi tulee kasvattamaan entisestään suosiotaan. Näissä sisällöillä tulee näkyä vahvasti vaikuttajan persoona ja elämä, jotta kaikki osapuolet voivat tästä hyötyä.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Toivoisin markkinoijilta enemmän rohkeutta. On ymmärrettävää, että välillä budjetit ja organisaatiolliset haasteet saattavat lyödä kapuloita rattaisiin mutta olkaa rohkeita ja kokeilkaa uutta. Se palkitsee.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Luo aitoja tarinoita, ne elävät huomattavasti pidempään kuin yksittäiset mainoskampanjat.