Kirsi Puntila
Senior Vice President, Marketing
Altia
Taustasi:
Vaasasta valmistunut kansainvälisen markkinoinnin KTM/ekonomi, viettänyt puolet työvuosistaan ulkomailla: opintojen ohella puoli vuotta Ranskassa, jonka jälkeen työelämässä noin 10 vuotta New Yorkissa, Lontoossa ja Tukholmassa.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Myyntiä!! Huomaan vieläkin välillä joutuvani selittelemään, että kyllä me markkinoijatkin ihan aidosti ja oikeasti haemme aktiviteeteillamme myyntiä ja erityisesti arvon luontia. Ei ole ihan merkityksetöntä mitä kuluttajat brändistäsi ajattelevat, ja vain tarkasti tehdyllä markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan päästä pitkän tähtäimen tavoitteisiin.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Ihailen pieniä, ärhäköitä uusia yrittäjiä, jotka pelottomasti start-up mentaliteetilla haastavat etabloituneita yritysjärkäleitä. Samalla arvostan moniakin suuryritysten nykyjohtajia, jotka rikkovat lasikattoja ja osoittavat esimerkillään, että asiat voi tehdä toisin, ammattimaisesti, mutta samalla empaattisesti ja vastuullisesti. Sheryl Sandberg Facebookilta, Richard Branson Virginiltä, Jukka Kurttila Finlaysonilta, Tommi Tervanen Kotipizzalta ja onhan näitä.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Ainakin näin alkoholialalla, jossa rajoitukset ja regulaatiot jylläävät, tarvitaan päivittäistä luovuutta ratkomaan markkinoinnin haasteita. Toki myös polarisaatio kuluttajien välillä, nuoren sukupolven vaatimusten ja samalla olemassa olevien lojaalien kuluttajien välillä. Kuluttajaprofiilit ovat aika voimakkaasti separoituneet viime vuosina ja tarpeet ovat kovin erilaisia.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
En mitään. Virheet ja mokat ovat välttämättömiä. Miten muuten voimme oppia? Virheet ovat elämän suola ja on huolestuttavaa, jos yritykset tai markkinoijat pyrkivät tietoisesti välttämään virheitä.
Minkälaisia ovat markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi ja miten niitä mitataan?
Isossa kuvassa tavoitteina ovat Altian ydinbrändiportfolion katteiden kasvattaminen ja kuluttajamielikuvan parantaminen. Lisäksi meillä on toki brändikohtaisia erilaisia viestintään ja aktivointiin liittyviä kuluttajasidonnaisia tavoitteita. Marketing, Innovation & Insights ja Product Development & Sourcing tiimeistä vastaavana henkilönä saan katsoa yritystä kuitenkin aika monesta vinkkelistä, joten tavoitteet ovat moninaiset. Meillä kaikkien osastojen tavoitteet ja suunta ovat selkeät ja yhteneväiset koko yrityksen strategisten tavoitteiden kanssa.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Markkinoinnin perustyökalut ovat isossa murroksessa ja se vaatii organisaatioilta paljon. Pitää päivittää järjestelmiä ja markkinoijien osaamisalueita. Ei tässä ihan neljällä P:llä enää pärjää. Sinänsä näen markkinoinnilla entistä suuremman roolin, kun massasta pitää erottua ja elämykset ja tarinat ovat niin tärkeitä nykykuluttajille.
Aitojen bränditarinoiden ja yritysten yleisen toiminnan merkityksellisyys ja vastuullisuus ovat selkeästi lisääntyneet. Meillä vastuullinen alkoholipolitiikka otetaan todella vakavasti arvoketjun joka portaalla. Olen äärimmäisen ylpeä Altian suunnasta ja kehityksestä.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Näyttämällä esimerkkiä ja osoittamalla tuloksia. Meillä Altiallakin suhteellinen markkinoinnin osuus liikevaihdosta on noussut viime vuosina, mikä on minulle osoitus, että johto aidosti uskoo ja arvostaa brändinrakennuksen tärkeyden ja voiman.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Olkaa kunnianhimoisia! Syrjäkyliltä tulevan maan on ponnistettava kovaa ja korkealle ja tähdättävä aina parhaaseen suoritukseen. Devil is in the details, hutiloiden ei maailmalla menestytä.