Kun vuosi sitten ammuttiin raketteja taivaalle, oli minulla superoptimistinen kuva siitä, miten nämä hommat tässä MARKin puikoissa menee ja etenee. Olimme saaneet hyvän startin uudistukselle ja samalla uutta väriä ja stooria oli luotu myös MARKin brändin ympärille. No mikä tässä sitten meni eri tavalla kuin olin ajatellut? Lähes kaikki.
En ole onneksi tituleerannut itseäni markkinoinnin ammattilaiseksi, koska jos olisin, olisin ehkä osannut varautua ja välttyä monelta. Olen markkinointiosaamista arvostanut aina, mutta tämän vuoden jälkeen arvostan vielä enemmän. Brändin uudistaminen kenttää kuunnellen on vielä hallittavissa. Saa käydä syvää vuoropuhelua, kohdata ihmisiä ja selvittää, millaisia asioita he arvostaisivat tulevaisuuden markkinointiliitossa.
Ulkoinen uudistus ei riittänyt vaan tarvittiin päivitystä sydänjuuria myöden kuitenkin pitkää historiaa kunnioittaen. MARKin alkuperäinen syvin olemus on edelleen tallessa, uudistunut tähän päivään. Tämän sortin tekeminen on ehdottomasti vahvuuksiani ja siinä onnistuinkin hyvän tiimin kanssa mielestäni loistavasti.
Tuska, joka yllätti hieman itsenikin, oli se, että tunsin paineen elää ja hengittää markkinoinnin keskusteluja somessa. Tällä kokemuksella minun olisi pitänyt palkata MARKille viestintätoimisto ja itselleni somekonsultti. Tai ehkä mainostoimistolta palveluna koko MARKin viestintä ja markkinointi. Kuten kaikki tietävät järjestöillä ja liitoilla on harvoin tällaiseen varaa,vaikka tarvetta olisikin. Meillä oli hieno uusi brändi mutta ei ollut ketään tekemässä markkinointia ja viestintää. Olin ollut aina hyvä ihmisten kanssa ja ajattelin, että kyllä tämä uusi viesti kulkee livetapaamisissakin.
Nyt voin sanoa, että kyllä se kulkee ja sillä saa aina vaikutettua syvemmin. Mutta voin sanoa myös sen, että se ei riitä. Halusin tai en. Meillä kun on tasan kaksi henkilöä töissä niin kyllä tämä pöhinän ja viestimisen paine minulle olisi kuulunut. No, en osannut. Olisin tarvinnut apua. Jälleen todettakoon, että arvostan nyt markkinoijia ja luovuutta enemmän kuin koskaan ennen.
Tulossa 70 rehellistä tarinaa kasvusta
Tämän vuoden ensimmäiset Kasvuaamut ovat takana. Taisimme onnistua melko hyvin, koska palautteiden keskiarvo oli kouluarvosanoin aika tasan 9. Sain kohdata kuudella paikkakunnalla noin 700 markkinoinnista ja kasvusta kiinnostunutta. Kuulimme upeita esimerkkejä kasvusta markkinoinnin keinoin. Emme kuulleet vain markkinointikampanjaonnistumisia vaan monesta kulmasta siitä, miten markkinoinnillisella osaamisella ollaan saatu liiketoimintaa kannattavammaksi ja kasvavaksi. Kuulimme myös pari casea siitä, miten mainostoimistojen uudistukset onnistuvat, kun päällä on samaan aikaan asiakkaiden markkinointia.
Kaikki caset olivat rehellisiä, meille jaettiin onnistumiset ja turpaan saannit. Kaikkia tarinoita yhdisti rohkeus sen moninaisissa muodoissa. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikille puhujille ja mukana olleille, sain monta hyvää oppia tulevaisuuteen. Jäsenet saavat vuoden alussa tallenteet näistä puheenvuoroista sekä kaikista tulevistakin – ensi vuoden loppuun mennessä noin 70 erilaista casea kasvusta, joista ottaa oppia omaan arkeen.
Opitaan pyytämään apua
Olen tehnyt monenlaista liiketoiminnan kehittämistä mutta aina yrityksen sisältä käsin. Kun tekee tällaisessa roolissa töitä, tilanne on aivan toinen. Tässä on jotain valtavan kotikutoista ja maanläheistä, kun pitää ja saa tehdä kaikkea SEO optimoinnista yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Onneksi matkalla on ollut lukuisa määrä sparraajia, joita ilman en olisi millään muotoa järjissäni. Olen oppinut tänä vuonna enemmän kuin pitkään aikaan. Oppinut myös sen, missä olen hyvä ja missä tarvitsen apua.
Ensi vuosi on jo kulman takana ja en malta odottaa, että pääsemme aloittamaan uudet toiminnat kaikilla paikkakunnilla. Kaikkia emme varmasti voi palvella, mutta niitä, jotka haluavat aitoja kohtaamisia ja mielenrauhaa tämän jatkuvan muutoksen keskellä, voimme varmasti auttaa. Jos jäsen kertoo, mitä tarvitsee, osaamme varmasti paremmin auttaa. Tämäkin on ollut oppi tältä vuodelta. Mitäpä jos ei haalisi sokkona kaikkea mahdollista somefeedeistä vaan tutustuisi uuteen enemmän tarvelähtöisesti ja kertoisi kun tarvitsee apua.
Autamme jäseniä näkemään ympärillä haasteiden sijaan mahdollisuuksia ja lisäksi tarjoilemme ajankohtaisen tiedon niin, että jokainen voi siitä innostua omassa työssään. Ja hei, nyt meillä on myös markkinointipäällikkö Susanna ja tammikuussa aloittaa sisällöntuotannon harjoittelija Suvi. Olen siis oppinut pyytämään apua, kun en jotain itse osaa tai ymmärrä. Pyytäkää tekin. Vaikka meiltä.
Innolla kohti konkretiaa
Juuri pidimme päivän brainstormauksen Susannan kanssa jäsenpalveluista, markkinoinnista ja siitä, miksi meidän kelkkaan kannattaa hypätä. Tuntui hyvältä, kun hän kyseenalaisti, kyseli, tarjoili uusia näkökulmia vuoden aikana pyöriteltyihin asioihin. Olin tuossa hetkessä ylpeä oman mielen joustavuudesta. Pystyin ottamaan vastaan uutta ja kyseenlaistamaan omaa ajatteluani, vaikka kaiken tekemisen takana oli kova työ ja paljon ajatustyötä. Mitä enemmän näkökulmia sen parempi. Aina.
Tuon päivän aikana tai rehellisesti sanottuna viimeisen puolen tunnin aikana kokopäivän suunnittelu saatiin kiteytettyä yhdelle fläpille. Susanna lähti ja jäin tuijottamaan fläppiä. Itketti. Miten olikin niin helpottunut olo. Suunta isossa kuvassa on ollut koko ajan selkeä, koko tämän vuoden, mutta askelmerkit ovat olleet hieman kadoksissa. Se kuuluisa konkretia.
Voimana kohtaamiset
– keskiössä Kasvuaamut, Lukupiirit ja Klinikat
Sitä konkretiaa alkaa nyt syntyä myös nettisivuille, someen ja tapahtumiin. Myös halukkaita uusien paikkakuntien starttaajia on ollut innokkaana yhteydessä! Jo startanneet Kasvuaamut alkavat saada muita uusia jäsenpalveluita ympärilleen. Tarjoamme useita kohtaamisen hetkiä, tapoja kehittää omaa osaamista ja löytää vertaistukea tavalla, jota emme ole tehneet ennen. Eikä ole kukaan muukaan. Lisäksi markkinoinnin oppien lisäksi tuomme apua ja välineitä kestävään kehittymiseen ja oppimiseen, uralla etenemiseen.
MARK Lukupiirien kautta saat yhteisen aiheen sisällä syvää sparrausta. Tarjoamme lukupiirin kautta myös hyviä hintaetuja kirjoista. MARK Klinikka on täysin uusi konsepti, jossa viisi jäsentä pääsevät syväsukeltamaan valittuun aiheeseen rautaisen ammattilaisen johdolla. Se on pienryhmän sparraushetki, jossa on helppo esittää kysymyksiä ja saada vastaukset juuri omiin tarpeisiin. Ensimmäiset päivämäärät ja aiheet julkaistaan piakkoin.
Uutta jäsenlehteäkin odotan jo innolla, siitä tulee uusi upea markkinoinnin media Suomeen! Erityisen iloinen olen siitä, että lehdessä ääneen pääsevät myös yksilöt ja meidän MARKin jäsenet koko kentän leveydeltä. Vuoden takainen ajatus siitä, että saisimme vedettyä erilaisia markkinoinnin tekijöitä ja näkökulmia yhteen konkretisoituu uudessa lehdessä upeasti.
Markkinointi & Mainonta etuhintaan
M&M on saatavilla ensi vuodeksi jäsenille uskomattomalla hinnalla. Edun saat kirjautumalla MARK jäsenportaaliin. Jos tunnukset ovat vielä hankkimatta, se hoituu osoitteessa www.markkinointiliitto.fi/2019. Ensi vuoden alusta lukien voimme myös lähettää jäsenmaksulaskut verkkolaskuina, joten kannattaa päivittää jäsentiedotkin ajan tasalle jäsenportaalissa. Ja jos et ole vielä jäsen, tervetuloa mukaan! Katso, mitä voimme tarjota sinulle.
Näillä ajatuksilla ja opeilla lähden ensi vuoteen luottavaisin mielin. Lähtekää tekin.
Rauhallista joulun aikaa kaikille ja onnistumisia & huimaa oppimista tulevaan vuoteen!
Sanna