Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavan kilpailun Effien pääpalkinnon voitti viime perjantaina 31.10. Lidl. Ansaitusti. Folk Finlandin kanssa tehty pitkäjänteinen kampanjointi perustui rohkeasti ennakkoluuloihin Lidliä kohtaan. Oivaltavalla huumorilla yleisön sympatiat puolelleen voittanut Lidl ei vetänyt asiakkaita alennusmyynnillä, vaan piti hinnat normaaleina. Hedelmä- ja vihannesmyynti kasvoi kisan mittausjakson aikana 47%, ja asiakasmääräkin kasvoi 21%. Rohkeaa ja ennakkoluulotonta tuloksen tekemistä. Hienoa. Onnea tekijöille!
Perjantain Effie-seminaarissa Alma-talossa Fredrik Gotthardt Marketing Cliniqiltä esitteli heidän yhdessä Kauppalehden kanssa tekemäänsä tutkimusta, jossa yritysten johtajat kertoivat näkemyksiään markkinoinnista. Työmaata riittää markkinoinnin nostamiseksi yritysten strategiseksi ydintoiminnaksi.
Tutkimuksen mukaan markkinointi on suomalaisissa yrityksissä usein vain viestinnällinen toiminto tai tukifunktio. Vakavimmat haasteet ovat tehon mittaaminen ja resurssien puute. Yli puolessa yrityksistä ei tiedetä, kenelle myydään (= kohderyhmämäärittely puutteellinen), ja melkein neljänneksessä ei tiedetä, miksi he ovat olemassa (= missio, toiminnan tarkoitus jäänyt kommunikoimatta).
Vaikeinta operatiivisella tasolla on B2C-yrityksissä kanavaosaaminen ja B2B-yrityksissä sisällöntuotanto. Loppukaneettina Gotthardt esitti, että ”suunnittelematon markkinointi aiheuttaa suunnittelematonta markkinointia”.
Kuultuani tutkimuksen yhteenvedon, voisin todeta, että useimmissa suomalaisissa yrityksissä voidaan saavuttaa huima edistysaskel tekemällä pelkästään perusasiat kunnolla – ne, joiden ei aiemmin ole nähty olevan tärkeitä. Moni voisi aloittaa vaikka yrityksen tehtävän määrittelystä = miksi olemme markkinoilla? Ja kohderyhmästä: ketkä ovat ja keiden pitäisi olla asiakkaitamme ja miksi? Miksi heidän kannattaa ostaa meiltä eikä kilpailijalta? Näiden asioiden pitää olla kirkkaina jokaisen työntekijän mielessä, niin johan se alkaa näkyä myös toiminnassa. Sen jälkeen voidaan alkaa hioa hienoviritteisempiä sävyjä markkinointiin.
Jotta yhä useampi voisi kääntää nämä asiat Lidlin tapaan tulokseksi viivan alla, kannattaa hakea inspiraatiota sieltä, missä sitä on tarjolla. Business-luovuuden inspiraatiota tarjoaa joulukuun alussa Finlandia-talolla Eurobest-festivaali. Kansalaisena koen ylpeyttä, että tämä Euroopan merkittävin alan tapahtuma on saatu tänne Suomeen. Kannattaa ilmoittautua mukaan.