Usko markkinointiin näkyy suomalaisyritysten panostuksissa, kirjoitti Jani Niipola eilisessä Kauppalehdessä. Artikkelissa viitataan Kauppalehden analyytikko Ari Rajalan kokoamaan listaan yritysten markkinointipanostuksista, jossa hän on hyödyntänyt Balance Consultingin dataa. Kahden laskuvuoden jälkeen on alkanut uusi nousu. Tosin vielä ollaan alle vuoden 2011 tason. Nostettavaa onkin. Markkinoinnin kummitäti Anne Korkiakoski muistuttaa suomalaisia yrityksiä siitä, että panostustasomme on alle puolet siitä, mitä kilpailijamaiden yrityksissä. Niillä panoksilla sitten käymme globaalia kisaa.

Niipola esittää artikkelin lopussa olennaisen kysymyksen, kummalla tavalla kannattaa parantaa yritysten tulosta: leikkaamalla panoksia (lyhyt tähtäin) vai panostamalla markkinointiin ja siten luomalla lisää myyntiä ja kasvattamalla markkinaosuutta (pitkä tähtäin). Kvartaali kerrallaan tulosten parantaminen leikkaamalla ei voi johtaa kuin umpikujaan. Mistä leikkaat, kun kaiken olet jo leikannut? Vaikeina aikoina panostaminen tuo tehokkaammin kilpailuetua, mutta toki vaatii myös hermoja uskoa siihen nousuun, joka seuraa panostuksia. Tuuli on kuitenkin selvästi kääntynyt suotuisaksi ajatusta kohtaan, että markkinoinnilla luodaan kasvua yritykselle ja tätä kautta hyvinvointia koko yhteiskuntaan. Hyvä niin.