Hyvä mainoselokuva koskettaa, päätyy puheenaiheeksi kahvihuoneeseen ja saa kassakoneen kilisemään. Suomessa tuotetaan vuosittain kymmeniä laadukkaita mainosfilmejä, joiden luovuus saa kaupan käymään.
Aiemmin Kauden parhaina sekunteina tunnettu uusi Parhaat sekunnit -kilpailu on palkinnut suomalaista luovaa tv-mainontaa jo vuodesta 1994. Vuoden 2019 alussa kilpailu uudistui nykyiseen muotoonsa, ja sen tavoitteeksi kirkastui suomalaisen mainoselokuvan nostaminen. Palkintoja on nyt vain yksi ja sitä juhlistetaan Voitto-gaalan lavalla.
Uudistuneen kilpailun toivotaan herättävän keskustelua eri sesonkien mainonnasta sekä siitä, miten arvokkaita mainos-sekuntteja on käytetty parhaiten.
Kilpailun prosessia on haluttu selkeyttää. Aikaisemmin spottia ladanneet ilmoittivat spotit lähes automaattisesti mukaan kisaan Spotgaten kautta. Uuden prosessin myötä toimistot/mainostajat tekevät ilmoittautumisen Spotgateen (vs. ennen tuotantoyhtiö). Toivomme tietysti, että uudet ilmoittajat ovat nyt hereillä!
Parhaat sekunnit on Screenforce Finlandin, Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden Liiton (MTL) ja Mainostajien Liiton yhteinen tv-mainoskilpailu, joka nostaa esiin Suomen parhaita mainosfilmejä.
Vuosittain kolmella kaudella Parhaat sekunnit -tuomaristo valitsee viisi parasta mainosta, joista koostetaan 15 parhaan tv-mainoksen shortlist. Tältä shortlistiltä valitaan kunkin kauden voittaja. Kausittainen tuomaristo koostuu kahdeksasta mainonnan suunnittelun ja tuotannon ammattilaisesta. Koko vuoden voittajan päättää Voitto-gaalan tuomaristo, ja voittaja myös julkistetaan gaalassa.
Kilpailussa kiinnitetään huomiota seuraaviin tekijöihin:
• erottuvuus, mieleen jäävyys
• luovuus, omaperäisyys, idea
• kyky viestiä haluttua sanomaa
• toteutus (kuvaus, ohjaus, leikkaus)
• esiintyjät, lokaatio
• musiikki, muu äänimaailma
Voittaja saa maineen ja kunnian lisäksi ilmaista TV-mainosaikaa.
Kilpailujaksoja on kolme: tammi-huhtikuu, touko-elokuu, ja syys-joulukuu.
Deadlinet:
Kevätkauden ilmoittautuminen päättyy 30.4.
Kesäkauden ilmoittautuminen päättyy 30.8.
Talvikauden ilmoittautuminen päättyy 31.12.
Kisaan voivat ilmoittautua TV-mainokset, jotka on esitetty MTV:n, Nelonen Median, Discovery Channelin tai Fox Networks Groupin kanavilla. Ilmoittautumisesta veloitetaan 150 €/spotti tai 200 €/sarja (+alv), mikä kattaa järjestely- ja tuomaristokulut.
Tarkemmat kilpailun säännöt löydät täältä.
Lisätiedot kilpailusta:
Anna Lujanen: anna.lujanen@screenforce.fi
puh 040 527 4734