Menestyminen vaatii usein edelläkävijyyttä, rohkeutta ja näkemyksellisyyttä. Tätä kaikkea markkinointiporukoissa kyllä löytyy. Liian usein vain unohdetaan, että muut ihmiset, siis ei markkinointi-ihmiset, tulevat vuosia tämän ryhmän perässä lähes kaikessa. Olen aina tämän edelläkävijän polusta nauttinut, mutta olen samalla säilyttänyt vahvan kosketuksen siihen, missä tavallinen kuluttaja tuolla polulla kulkee. Ystävistäni aniharva kuuluu markkinoijien ammattiryhmään ja olen usein miettinyt, miten paljon aikaa he työssään tai arjessaan käyttävät media-analyyseihin, miten verkkomainontaa ohjataan tai siihen, onko kiinnostava sisältö kaupallista vai ei. Eivät mieti, ei mitään noista, voin kertoa.
Viime ajat olen kuunnellut austraalialaista Mark Ritsonia, suosittelen sinullekin. Ensimmäinen markkinoinnin edustaja, joka puhuu perusasioista, sävyistä, keskitiestä. Mikään ei ole hänelle mustavalkoista. Perinteiset mediat elävät yhä ja niille on roolinsa tässä kaikessa vaikuttamisen viidakossa. Perinteinen markkinointi toimii edelleen. Sen tueksi on tullut paljon teknologiaa ja dataa, digitaalisia alustoja ja niin edelleen. Kehittyä tietysti pitäisi. Liian usein unohdetaan, että digitaalinen markkinointi vaatii toimiakseen todella rautaista ajatustyötä, tekijöiden johtamista ja toimenpiteiden istuttamista osaksi muuta tekemistä. Lähes aina rinnalleen myös muita, perinteisiä medioita.
Kuuntele jatkoa Business FM:n markkinoinnin radioblogista, jota MARKin Sanna pitää vuoroviikoin Mainostajien liiton Riikka-Marian kanssa. Uusi jakso taajuuksilla joka maanantai klo 11.30.