Tekoäly kehittyy vauhdilla, ja sen sovellukset ovat jo astuneet markkinoinnin käyttöön. Parhaimmillaan se tarjoaa mahdollisuuden oikeasti relevanttiin vuoropuheluun markkinoijan ja asiakkaan kesken täyttäen joko näkyviä tai piileviä tarpeita. Pahimmillaan…. en viitsi ajatella. Digitaalisen markkinoinnin kehityksen alkuvaiheessa visioitiin, miten se mahdollistaa asiakasta kunnioittavan, ei-tyrkyttävän tavan edistää yritysten kaupallisia tarkoitusperiä auttamalla asiakkaita ja palvelemalla heitä hyvin. Parhaimmillaan niin onkin käynyt, mutta mutta… pop-upit silti jatkuvasti hyökkäävät silmilleni jne.
Aikoinaan kuulin jonkun henkilön puuskahtavan, että ”mainonta on huonoa”. Vastaukseni oli, että samalla tavalla yleistäen voisit sanoa kirjallisuudenkin olevan huonoa, jos olet törmännyt muutamaan kelvottomaan tekeleeseen. Digitaalisen markkinoinnin ollessa kaikkialla on selvää, että siitä löytyy hyvää ja huonoa. Itse uskon, että ainakin pidemmällä tähtäimellä voittajia ovat ne yritykset, jotka aidosti toteuttavat hyviä ajatuksia asiakkaan kunnioittamisesta ja palvelemisesta.
Millä välineellä huomisen markkinointi tapahtuu, onkin kysymys, johon ei ole yhtä vastausta. Se voi jossain tilanteessa olla sähköposti (joka muuten taitaa tulla takaisin mixiin). Tai paperinen kirje. Tai sopivasti ruudulla näköpiirissä oleva muistutus auton renkaidenvaihdosta, kun satuin asiaa ajattelemaan. Kun kehitys menee yhteen suuntaan, ui moni vastavirtaan – ja menestyy. Isot harppaukset kehityksessä ovat kuitenkin harvoin ennustettavia ja lineaarisia. Ne tulevat kulman takaa yllätyksinä, poikkeamina siihen asti koetusta kehityksestä. Olisiko se yllätys käsin kirjoitettu kirje?