MARK Aamuteema tiistaina 24.1. keskittyi radioon, esiintyjinä Stefan Möller, Sami Tenkanen ja Reijo Karhulahti. Kaupallista radiotoimintaa on harjoitettu Suomessa jo kohta 32 vuotta.
Stefan Möller on toiminut RadioMedian toimitusjohtajana vuodesta 2009 lähtien. Hän edustaa alaa myös Euroopan tasolla. Hän on ollut AER – Association Of European Radios (Bryssel) –President vuodesta 2012.
RadioMedia ry on kaupallisen radiotoimialan kattojärjestö, jonka jäseninä on 32 vakituisesti radiotoimintaa harjoittavaa yritystä. Mukana on 12 valtakunnallista ja 86 alueellista tai paikallista radiota. RadioMedian tehtävänä kaupallisen radiotoimialan -edunvalvonta, tutkimus- ja tietopalvelut, markkinointi ja tapahtumat.
Viime vuodet ovat olleet Suomen kaupalliselle radioalalle kasvun vuosia. Sen osuus mainoskakusta vuonna 2015 oli 5,1% (Vertailu: Ruotsi 2, Norja 3,5 Tanska 3)
Miksi radio menestyy? Möllerin mukaan se on arjen pelastaja.
Radio on onnistunut luomaan henkilökohtaisen siteen juontajien ja kuulijoiden välille Jokaisella on oma lempiasemansa. Radio koetaan henkilökohtaisena ja intiiminä tunnemediana. Se on ystävä, jonka sanaan luotetaan.
Radioalalle seuraavat asiat ovat kriittisen tärkeitä:
1. Toimiva toimilupajärjestelmä, joka turvaa investointimahdollisuudet ilman ikäviä yllätyksiä.
2. Yhteinen keskustelufoorumi – RadioMedia
– Edunvalvonta ja toimialan markkinointi
– Hyvä yhteistyö toimialan sisällä ja Ylen kanssa
3. Luotettava valuuttatutkimus (KRT)– Tilaajina YLE ja kaupalliset toimijat
– Tutkimuksen tekee Finnpanel Oy
Sami Tenkanen aloittaa helmikuussa radioalan suurimman toimijan, Bauer Median toimitusjohtajana. Hänen mukaansa radiota ei ajatella enää laitteena jossain keittiön pöydällä, vaan se on audiota, jota vastaanotetaan eri tilanteissa eri välineillä.
Uusin tulokas alalle on talouteen keskittyvä Business FM
Sen perustaja, SalesHeli Advisors Oy:n toimitusjohtaja Reijo Karhulahti toteaa: ”Omistajayhtiön missio on nostaa Suomen myyntiosaaminen maailman huipulle vuoteen 2026 mennessä. Radio on siihen erinomainen kanava.”
Helsingin Sanomat otsikoi 28.4. Business FM:stä: ”Kerrotaan myös asioista, joissa suomalaiset yritykset ovat onnistuneet”. Tämä aika kaipaa kannustavaa ja positiivista otetta, jolla vahvistetaan uskoa Suomen talouden orastavaan nousuun. Business FM käynnistyi vauhdilla, ja kumppaniyritykset lähtivät innolla mukaan, vaikka tietenkin alussa puuttui mediamatematiikka – kaikki piti rakentaa nollasta. Jo kesäkuussa Business
FM:n rahoitus koko tälle vuodelle oli kunnossa.
Mitä tapahtuu radiolle tulevaisuudessa?
AOD – audio on demand –palvelut kasvattavat suosiotaan ja lisääntyvät vuorenvarmasti. Digitaalisuuden mahdollistama dynaamisuus palveluntarjonnassa kasvaa. Mielikuvitus lienee rajana sille, miten luovasti radio voi olla jokaisen kuulijan henkilökohtainen ystävä.