MARK Markkinointiryhmän haastattelussa:
Anders Westerholm
yrittäjä, We Are Group
Taustasi:
Räppäristä sarjayrittäjäksi. eMBA in Service Excellence. Tällä hetkellä portfoliossa levy-yhtiö, 9 ravintolaa, viini- ja olutmaahantuontia sekä kaupunkikohteiden konsultointia.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Olen pitkään sanonut, että on aivan turha tehdä mahtavia asioita, jos niistä ei kerro kenellekään. Lähtökohtaisesti ensiksi pitää varmistaa se, että tuote on kunnossa ja sen jälkeen markkinointi on vain viestin välittämistä suoraan kohderyhmälle. Hyvä markkinointi resonoi niin, että tuntuu. Parhaimmillaan markkinointi johtaa ostopäätökseen, joka lunastaa odotukset ja aiheuttaa elämyksen.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
On kiva, kun asioita tehdään toisella tavalla. Kotipizzan muutos vastuullisempaan suuntaan ei lähtenyt yrityksen omistajien arvoista vaan siitä, että mietittiin minkälaista tarinaa he uskoivat kohderyhmänsä haluavan kuulla. Käytännössä prosessi kulki väärinpäin kuluttajasta markkinointikoneiston läpi yritykselle, joka omaksui uudet kestävän kehityksen periaatteet. Tämä on inspiroivaa, mutta samalla varoittava esimerkki siitä mitä voi käydä, jos ei elä synkassa maailman kanssa.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Haasteet ovat mahtavia. Yksi tärkeä pointti on elinkaariajattelun muistaminen ja viestin justeeraaminen eri vaiheisiin sopivaksi.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Homma toimii niin kauan, kun jaksaa pitää itsensä aktiivisena, joten pyrin välttämään taantumista.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Haluamme tehdä pohjoismaiden koherenteinta ja toimivinta ravintola-alan viestintää. Markkinointi on luonnollinen osa toimintaamme eikä irrallinen leijeri jota tehdään, kun muistetaan.
Entä tuloksia mitataan?
Emme varsinaisesti tee helposti mitattavia tempauksia vaan uskomme, että onnistunut liiketoiminta on kaikkien osa-alueiden yhteispelin tulosta. Jos homma ei toimi, niin kaikkia osa-alueita, myös markkinointia, hiotaan. Kun homma toimii, niin panostetaan vielä enemmän. Seuraamme tietenkin some-peittoa ja opettelemme toimimaan mahdollisimman tehokkaasti.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Kilpailun kiristyessä pelkkä erinomainen tuote ei riitä vaan viestinnän tulee myös olla kunnossa. Markkinointi ei ole isojen etuoikeus vaan jokainen yritys on media ja sen tulee käyttäytyä sen mukaisesti – aktiivisesti, johdonmukaisesti ja yllätyksellisesti.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
On ilmiselvää, että nykyaikaisen yrityksen johdon pitää numeroiden lisäksi pitää kaksi asiaa erittäin lähellä – HR ja markkinointi. Jos johto ei ymmärrä, että joka ikinen yrityksen päätös on markkinointitoimenpide – sisäinen tai ulkoinen tai parhaimmillaan molempia – tulee sillä olemaan rankat ajat edessä.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Huonon tuotteen markkinoiminen on rikos siinä missä erinomaisen tuotteen markkinoimatta jättäminen.