Olemme eläneet epävarmassa taloustilanteessa viimeiset vuodet. Tänä aikana on huomattavissa, että suomalaisten yritysten primäärimantraksi muodostuu säästäminen. Kun talouselämä näyttää kurjan puolensa ja luisumme taantumaan, me säästämme. Mutta missä säästämme ja menetämmekö sen kautta mahdollisuuden?
The Global Competitiveness Report 2015-2016 listasi Suomen kilpailukykynsä perusteella sijalle 8 yhteensä 140 maan joukossa. Euroopassa Suomi on sijalla 4. Tässä yhteydessä Suomi luokitellaan innovaatiovetoiseksi maaksi ja listauksen ensimmäisenä innovaatioihin, koulutukseen sekä teknologiaan liittyvissä kategorioissa. Kun huomioimme oman kilpailukykymme ja osaamisemme, Suomen viennillä ei pitäisi olla hädän päivää.
Samainen The Global Competitiveness Report listasi Suomen vasta sijalle 39 sen mukaan, kuinka hyvin onnistumme markkinoinnin kautta erottautumaan tuotteidemme ja palveluidemme osalta. Vaikeina taloudellisina aikoina meitä suomalaisia yhdistää yksi yhteinen piirre, joka erottaa meidät muun muassa muista eurooppalaisista. Suomalaiset yritykset nimittäin vähentävät markkinointia suhteellisesti enemmän ja pitävät markkinointi-investoinnit kauemmin alhaalla kuin muut Euroopan maat.
Yksi merkittävä syy ongelmiimme löytyy juuri markkinoinnin ja kaupallistamisen panostuksista. Suomalaiset mieluummin säästävät kuin miettivät sitä, millaisia upeita mahdollisuuksia menetämme, kun emme satsaa enempää tuotteidemme ja palveluidemme kaupallistamiseen. Tämä negatiivinen kierre on saatava katkaistua. Ira Kalb, arvostettu ja palkittu markkinoinnin professori, on 21.12.2014 artikkelissaan ”Finland has a shyness problem” muun muassa todennut, että Suomi ei osaa markkinoida maataan ja erinomaisuutemme on ”parhaiten säilynyt salaisuus”. Millainen upea menestyspolku tällä maalla olisikaan edessään, jos panostaisimme oman osaamisemme markkinoimiseen?