Siksi markkinointia –seminaari 2.11. Jyväskylässä kuulutti yleisölle ja medialle, miten suomalaisen osaamisen on aika näkyä maailmalla. Meidän on nostettava vähintäänkin jo markkinoinnin määrällinen taso kaksinkertaiseksi, niin olemme silloin lähellä kilpailijamaiden tilannetta.
Mikä on markkinoinnin rooli yrityksen strategian uudistamisessa?
Harvian markkinointijohtaja Timo Huhtamäki kiteytti hienosti markkinointijohtajan roolin yrityksen strategian uudistustyössä. Strategiaa hän kutsuu selkeäksi toimintaa ohjaavaksi ideaksi. Kuulostaa paremmalta, kun kysyy, mikä on toimintaanne ohjaava kirkas idea? (Sen sijaan, että kysyisi, mikä on strategianne….?).
Huhtamäki listasi näkökulmia strategiatyöhön seuraavasti:
- Markkinoinnin korjausvelka pitää ottaa avoimesti esiin: teemmekö tarpeeksi, teemmekö oikein, mitä kilpailijat tekevät?
- Kilpailukyvyn ja kilpailuedun ymmärtäminen on äärettömän tärkeää.
- Jos strategiatyössä ei ymmärretä ongelmaa, on vaikea myydä ratkaisua => ja siksi vaikeat asiat pitää katsoa asiakkaan näkökulmasta – se on ainoa oikea tapa tehdä markkinointia.
- Euro on paras konsultti.
- Asema arvoketjussa unohtuu helposti – markkinointi voi nostaa vertikaalisen tai horisontaalisen integraation esiin.
- Kysy sparrausta pääomasijoittajilta, konsulteilta, eläkeläisjohtajilta, kuluttajilta. Kysy rohkeasti mielipidettä. Huhtamäen mukaan usein jopa yksi kysymys, joka sinulle esitetään, saattaa avata silmäsi ja kirkastaa kuvan asiasta.
- Markkinoi sisäisesti ja anna muiden loistaa – markkinointijohtajan tehtävä ei ole kertoa, miten maailma tänään pyörii, mutta oivalluttaa hän aina voi.
Eli avoimuutta, paljon kysymyksiä, ei annettuja totuuksia, mutta sen sijaan innostusta ja ajatusten haastamista. Ja ennen kaikkea markkinoinnin on edustettava asiakasnäkökulmaa. Asiakas kun kaiken maksaa.