Markkinoinnin ammattilainen, katse eteenpäin! Markkinointi on 100% vastuussa tulevaisuudesta, sanoi Fazer Makeiset Oy:n toimitusjohtaja Rolf Ladau Mainontapäivässä viikko sitten tiistaina.
Ladaun mukaan (kuten olemme havainneet myös Siksi markkinointia –hankkeen tutkimusselvityksessä) markkinointi nähdään liian usein vain kustannuseränä, ei investointina. Suomessa ambitiot on laitettava uusiksi. Pelkkä ”Suomen paras” ei riitä. Elämme globaalissa maailmassa globaaleilla markkinoilla. Piirikuntatasolla ei pärjätä maailman huipulla.
Ladau kiteytti myös: Ei ole ”digimarkkinointia”. On markkinointia digikanavissa.
Markkinointi on tiedettä ja taidetta. Kaiken perustana on aito oivallus, INSIGHT. Insight ei voi olla pelkkä faktatoteamus. Sen pitää kuvata motiivia, miksi jokin asia tapahtuu. Rationaalisuus yhdistyy emotionaalisuuteen. Ostatko kolmen kympin kellon vai Rolexin? Kumpikin kyllä näyttää aikaa. Brändejä rakennetaan kuin rakkaustarinaa. Brändien lumo on muualla kuin rationaalisissa faktoissa. Strategian perustan pitää olla kunnossa, jotta tarina voi kasvaa sen päälle.