Markkinointimaailman ulkopuolelta katsoen markkinointi näyttäytyy ihmisille pääasiassa markkinointiviestinnän kautta. Mikäs siinä. Se on osatotuus. Ja aika hyvä sellainen, jos asiat on tehty oikein ja by the book.
Kun yritys on tehnyt kotiläksynsä hyvin, kykenee se kirkastamaan oman lupauksensa yhteen lauseeseen. Silloin sloganilla on merkitys, joka kantaa. Strategia kiteytyy siihen, ja on helposti ymmärrettävissä. Tällainen strategia on innostava, jolloin henkilökunta sekä muut sidosryhmät näkevät työssään isomman merkityksen kuin pelkän kvartaalitavoitteiden saavuttamisen. Myönteisen kierteen käynnistyttyä strategia muuttuu todelliseksi toiminnaksi.
Moni menestystarina perustuu kohtalaisen simppeliin viisauteen: tehdään perusasiat hyvin. Jos asiakkaalle luvataan jotain, on pidettävä lupaus. Aika selvää, eikö vain.
Yrityksen erityisaseman saavuttamiseen markkinoilla voisi mainita kolme tekijää:
1. Terävä strategia, jonka voi kommunikoida ymmärrettävästi ja innostavasti.
2. Ihmisten energisointi ottamalla heidät mukaan suunnitteluun ja toteutukseen = sisäinen markkinointi.
3. Asioiden viestiminen asiakkaille näitä auttaen = sisältömarkkinointi.
Siinä resepti. Sitten vaan kattila kuumaksi!