Brändien arvostus  2013 -tutkimuksessa kymmenen arvostetuimman brändin joukossa oli vain yksi uusi ja samalla ainoa ulkomainen brändi – Lego.  Fazerin Sininen ja Fazer pitivät sijansa kärkikaksikossa. Kärkikaksikon takana seuraavat sijat miehittivät Fiskars, Joutsenmerkki ja Hackman, jotka jättivät edellisen vuoden kolmosen, Hyvää Suomesta -merkin nyt niukasti taakseen. Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu) kysyttiin viime vuoden tutkimuksessa muodossa Joutsenlippu (Hyvää Suomesta -merkki).  Kymmenen kärjestä putosi pois Google.  Kymmenen kärjen takana Juhla Mokka ja Moccamaster jatkoivat nousuaan.

Brändien arvostus 2013 TOP 10

  1. Fazerin Sininen
  2. Fazer
  3. Fiskars
  4. Joutsenmerkki
  5. Hackman
  6. Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu)
  7. Valio voi
  8. Arabia
  9. Iittala
  10. Lego

Aivan kärkipäässä ei tänä vuonna nähty yhtään täysin uutta brändiä. Paras uusi tutkittu brändi oli Aalto (design) sijalla 61. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 59 uutta tai paluun tehnyttä brändiä. Täysin uutena tuoteryhmänä mukana olleen kalastustarvikkeiden brändit olivat uusien brändien kärkipäätä (Kuusamon Uistin, Shimano (kalastus) ja Abu Garcia). Jo pitkään mukana ollut kalastustarvikebrändi, Rapala, oli puolestaan kovin nousija sadan parhaan joukossa. Seuraavaksi eniten sijoitustaan nostivat sadan parhaan joukossa Biolan ja Finnair.

Taloustutkimus ja Markkinointi  & Mainonta -lehti toteuttivat perinteisen Brändien arvostus Suomessa -tutkimuksen jo 17. kerran.  Tutkimus selvittää, miten suomalaiset arvostavat eri brändejä, tuotemerkkejä ja yrityksiä. Tutkimuksessa selvitetään vuosittain yli tuhannen brändin tunnettuus, arvostus, käyttö, mainonnan muistaminen ja suosittelu.

Brändiraportista selviää:

  • Brändin tunnettuus ja arvostus (arvostusindeksi)
  • Brändin arvostus sen käyttäjien keskuudessa (asiakastyytyväisyysindeksi) sekä brändin käyttöuseus (käyttää pääsääntöisesti/lisäksi)
  • Brändin arvostus eri kohderyhmissä monipuolisten taustamuuttujien mukaan
  • Mainonnan huomaaminen ja vaikutus brändin arvostukseen
  • Kilpailijavertailu ja brändin positio markkinoilla markkinaportaiden avulla
  • Suosittelijoiden osuus brändin käyttäjistä
  • Brändin arvostuksen kehitystrendi (mikäli brändi on ollut mukana aikaisemmilla tutkimuskerroilla)

Lisätietoja tutkimuksesta: Tutkimuspäällikkö Sirpa Vinni

Katso tutkitut brändit tästä!

Taloustutkimus2.jpg