MARK Markkinointiryhmän haastattelussa:
Hanna Westerholm
Co-founder
Wecast (Podcast tuotantoyhtiö)
Taustasi:
Kauppatieteen maisteri, markkinointiammattilainen ja muutosvalmentaja. Olen rakentanut ja lanseerannut erilaisia brändejä Suomen markkinalla yrityksille kuten esim. L’Oreal ja 20th Century Fox. Lasten hankkimisen jälkeen päätin ruveta yrittäjäksi.
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Markkinoinnin tarkoitus on minun mielestäni luoda kohderyhmään henkilökohtainen suhde. On tärkeää tietää ketä haluaa tavoittaa ja miten. Tarkasti ja hyvin suunniteltu viesti ei tunnu päälleliimatulta vaan saa kuluttajan kokemaan, että häntä on ymmärretty, ja että tämä tuote tai palvelu tulee ratkaisemaan tietyn ongelman tai haasteen. Hyvin kohdennettu viesti antaa heimofiilistä tai pönkittää kuluttajan statusta. Hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa asiakasuskollisuutta ja tätä kautta kasvavaa bisnestä.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Ruotsi toimii minulle aina hyvänä benchmarkkina. Hyvä esimerkki on, miten Oatly sai kauramaidosta rakennettua trendituotteen hauskoilla ja puhuttelevilla markkinointiviesteillään kuten “This is milk but for humans”, “Wow no cow” jne. Kun he väittivät markkinoinnissaan, että kauramaito on ihmiselle parempaa kuin lehmänmaito, haastoi Svensk Mjölk heidät oikeuteen, ja Oatly hävisi, mutta ei luovuttanut. He lyöttäytyivät yhteen supersuositun podcastin Alex & Sigge kanssa. Alex & Sigge on hauska aamushow tyyppinen keskustelupodi, jolla on n. 500 000 kuuntelijaa per jakso. He haastoivat ohjelmassaan kuulijoitaan googlaamaan Maito + Terveys + Ympäristö ja vetämään omat johtopäätöksensä. Lisäksi Ruotsin oma Flow festivaali Way Out West julistautui maidottamaksi ja Alex & Sigge haastattelivat siellä alan johtavia asiantuntijoita aiheesta.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
On erittäin tärkeää tuntea kohderyhmänsä ja tietää ketä haluaa tavoitaa. Jos se ei ole päivänselvää, ei markkinointi tule kolahtamaan. On myös tärkeää päättää, mitä haluaa saavuttaa ja asettaa mahdollisimman selkeät tavoitteet ja tavat miten mitataan kuinka hyvin kampanja on toiminut.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
On helppoa jäädä kiinni yhteen tiettyyn toimitamalliin. Pitää koko ajan olla utelias ja nöyrä muutoksille ja adaptoitua niihin. Yritän välttää vanhoihin kaavoihin kiinnijäämisen.
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Missiomme on tehdä ihmisten omasta ajasta arvokkaampaa ja keinomme on lyödä podcastit isosti läpi Suomessa. Tätä varten luomme mahdollisimman laadukasta niche sisältöä ja markkinoimme sitä suoraan kohderyhmille. Lisäämme jatkuvasti tarjontaa ja kehitymme yhdessä kumppaneidemme kanssa. Yhteistyössä luomme terveen pohjan kaupallisille laatupodcasteille, jotka nostavat kuuntelijoidensa elämänlaatua.
Entä tuloksia mitataan?
Ruotsalainen kumppaniyrityksemme Acast on luonut pohjan, joka mittaa kuunteljiadataa. Käytännössä me asetamme siis jokaiselle podcast sarjalle jaksokohtaisen penetraatiotavoitteen joihin pyrimme. Eri markkinointikampanjoilla saattaa vielä olla omat mittarinsa.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Markkinointi on kauan jo ollut enemmän WOM tyyppistä. Tämä trendi on tullut pysyäkseen. Esimerkiksi sisältömarkkinointi podcasteissa toimii juuri tällä tavoin. Brändit, jotka antavat juontajille eli influencereille vapaimmat kädet tulevat saamaan parhaimmat tulokset. Avainasemassa on tietenkin uskottavuus ja luonnolliset kumppanuudet.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Sillä, että tehdään onnistuneita kampanjoita missä viesti on mahdollisimman aito eikä päälleliimattu. Kaikessa markkinointiviestinnässä pitäisi olla tähtäin mahdollisimman kaukana ja kampanjavyyhdin pitäisi kertoa samaa tarinaa. Tämä on tietenkin haaste itse tuotteelle ja palvelulle. Kuluttajan pitää saada konkreettista “apua” arkeen.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Seuraa aikaasi ja jos et itse kuulu kohderyhmään, niin ota apua natiiveilta ympäriltäsi. Usko asiaasi ja uskalla olla rohkea. Tulevaisuus on heidän, jotka jaksavat nähdä vaivaa.
www.wecast.fi
www.ihanatipanat.fi