Vahvasti yhdessä

Vuonna 2019 loimme yhdessä jäsentemme kanssa uutta suuntaa MARKille. Kasvuaamu-kiertue mahdollisti uusia kohtaamisia ja keskusteluja valtakunnallisen jäsentoiminnan kehittämiseksi. Oli ilo huomata paljon uusia kasvoja tapahtumissa ympäri Suomea. Vuosi osoitti, että meillä on hienoa osaamista ja rohkeutta kaikilla paikkakunnilla sekä halu ja tarve yhteistyöhön ja laaja-alaisen markkinoinnin verkoston vahvistamiseen.

Erilaisia näkökulmia

Kasvuaamuissa pidettiin tapahtumien puheenvuorojen monipuolisuudesta, rehellisyydestä ja konkretiasta. Siitä, että puhumassa oli paikallisia toimijoita monelta eri markkinoinnin osa-alueelta. Mainostajien näkökulmat ja opit, sekä toimistojen oman toiminnan uudistamiseen liittyvät puheenvuorot olivat erittäin pidettyjä. Kuulimme myös muutaman uratarinan, jotka inspiroivat monet avoimeen keskusteluun markkinoinnin osaamisen monipuolisesta hyödyntämisestä työelämässä.

Jäsenkyselyn satoa

Kyselymme paljasti, että jäsenemme haluavat enemmän keskustelua ja tiiviimpää verkottumista. Helsingin Klinikka-tapahtumat olivat erittäin pidettyjä ja niitä toivottiin myös maakuntiin. Verkkosisältöjä toivottiin paljon aikatauluhaasteiden takia, sekä tasapuolisen valtakunnallisen palvelun takaamiseksi. Jäsenten toiveissa oli kuratoitu tieto, näkökulmat laaja-alaisesti. Ei vain trendejä, vaan myös pysyvämpiä strategisen tason teemoja. Rentoa yhdessä olemista toivottiin asiasisällön vastapainoksi.

Tulevaisuuden osaamista kartoittamassa

Pidimme syksyn aikana kaksi työpajaa MARKin toiminnan suunnittelun pohjaksi. Ensin markkinoinnin tulevaisuuden taitoja työsti joukko mainostajien edustajia ja toisessa vaiheessa toimistot. Työpajojen pohjaksi toteutimme kyselyn myös jäsenillemme. Jotta voimme palvella laajasti markkinoinnin kenttää ja näyttää suuntaa yhteistyölle alan toimijoiden kanssa, painotamme ensi vuonna osaamisia ja teemoja, jotka tuovat varmuutta ja kestävää pohjaa jäsentemme kehittymiselle.

Teemat vuodelle 2020:

  • Asiakasymmärrys
  • Markkinointistrategia
  • Brändi, kilpailuedun luominen
  • Kaupallistaminen, konseptit ja kasvu
  • Markkinoinnin rooli ja merkitys liiketoiminnalle
  • Analyyttinen, kriittinen ajattelu
  • Asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen
  • Markkinoinnin tulosvastuu, toimenpiteistä tuottamiseen
  • Viestintä, ansaittu media ja yhteisöt
  • Luovuus, liiketoimintalähtöisesti
  • Tarinankerronta

Nykyaikaisessa toimintaympäristössä on teemoissa otettava huomioon myös teknologiat, data ja AI sekä kansainvälisyys. Erittäin merkittäväksi osaamiseksi työpajoissa nousi yksilön itsetuntemus, itsensä johtaminen ja vuorovaikutustaidot. Jäsenemme saavatkin ensi vuonna tähän liittyen kuukausittain vaihtuvan valmentajan opastusta ja oppia.

Kohtaamisia verkossa ja livenä

MARK 2020 on sisältöjä ja syvempiä kohtaamisia verkossa ja livenä: markkinoinnin tämän päivän ja tulevaisuuden taitojen oppimista ja oppien hyödyntämistä nykyaikaisessa toimintaympäristössä. Kannustava yhteisö takaa sen, että jokainen tuntee olonsa tervetulleeksi riippumatta siitä, mistä hän markkinoinnin maailmaa tarkastelee.  Jäsenten kohtaamiset ovat tärkeä osa MARKin toimintaa ja tapahtumat jatkuvat tiiviisti myös ensi vuonna. Tapaamisissa ja sisällöissä pureudutaan valittuihin pääteemoihin, markkinoinnin trendeihin ja itsetuntemukseen.

Uusi vuosi, uudet kujeet

Keskitymme palvelemaan jäseniämme verkossa entistä paremmin. Ensi vuoden teemoihin syvennytään alkuvuodesta, kun avaamme uuden jäsensivuston, jonka videopainotteinen sisältö päivittyy jatkuvasti tuoden laajan kattauksen markkinoinnin osaajia, oppeja ja tarinoita jäsentemme hyödynnettäviksi.

Perheenlisäystä

MARKin toimiston tiimiin hyppää mukaan Rami Salomaa, joka tuottaa uuden jäsensivuston verkkosisällöt. Susanna Bäckström jatkaa markkinoinnissa ja Pirjo Maunula jäsenasioissa ja hallinnossa. Ryhmätoiminta yhtenäistettiin syksyn aikana ja uusi MARK Helsinki aloitti toimintansa Nostemedian Heidi Hurskaisen johdolla. Myös maakuntiin on tulossa uusia aktiiveja ja ryhmiä, heistä tarkemmin alkuvuodesta.

MARKin uusi hallitus

Syyskokouksessa valittiin kolme uutta jäsentä MARKin hallitukseen. Ehdolla oli viisi erittäin osaavaa ja innokasta, joista valituiksi tulivat Sirpa Tuomi Nesteeltä, Marika Siniaalto Grapevinesta ja Sanna Halttunen-Välimaa Qurusta, Turusta. Hallituksessa jatkavat Pasi Viherlaakso Naisten Kaupungista, Anssi Järvinen Supersonilta sekä Sari Heinilä McCannistä. Kiitos hallituksen jättäville Carita Harjulle ja Jaakko Asparalle vuosien työstä MARKin hyväksi!

Olen saanut loistavan porukan viemään MARKia eteenpäin yhdessä jäsentemme kanssa. Kiitos vuodesta 2019 ja tervetuloa mukaan uuteen MARK vuoteen!

Sanna Laakkio
toiminnanjohtaja
MARK Suomen Markkinointiliitto ry