Teknologia integroituu arkeen (räpläämme puhelimiamme ja tablettejamme kaiken aikaa missä tahansa), kodit täyttyvät laitteista ja valta menee sohvalle (meidän ei tarvitse käydä kaupoissa shoppailemassa), kertoi Ville Tolvanen MARK Digitaalisen markkinoinnin ryhmän järjestämässä ADA (aamulla digitaalista asiaa) –aamussa Postitalolla 12.11.2013.
Internet on ihmisten verkosto, mikä tekee siitä niin suuren ja mahtavan muutosvoiman. Kun yritys toimii verkossa, toiminta on tehtävä verkkoympäristön ehdoilla. Perinteistä mediaa ei voi tunkea sellaisenaan verkkoon, kun se homma vaan ei toimi. Kaikki, mikä voi, digitalisoituu. Jos aloittaisimme tänään yritystoimintamme, emme toimisi, kuten nyt toimimme, sanoi Tolvanen.
Digimarkkinointi vai hyvä palvelu? Termit menevät sekaisin, ja hyvä palvelu on parasta markkinointia. Tolvanen kehotti meitä tekemään mainonnasta kokemuksellista palvelua, vai haluammeko kohdata verkossa vanhanmallista mainontaa? Lisää provokatiivisia väittämiä: Verkko pirstaloi liiketoimintamalleja. Kauppa verkossa ei ole verkkokauppaa. Yritysjohto ei ymmärrä toimintaympäristön muutosta. Media- ja mainostoimistot mielistelevät asiakkaitaan. Keksinkertaisuus ei synnytä mitään. Nyt on hyvä aika aloittaa alusta.
Jokainen voi ottaa kantaa näihin yksitäisiin väitteisiin, ja loppuyhteenvetona Tolvanen kiteytti hyvin, että johtamisen, viestinnän ja markkinoinnin on muututtava palveluksi. Hyvä. Lisään tähän vielä myynnin. Sen rooli muuttuu dramaattisesti asiakkaiden ostoprosessin muuttuessa. Myynnin on pakko olla asiakaspalvelua parhaimmasta päästä. Muuten ei kauppa käy.
Juha Jokinen Dinglestä jatkoi siitä, mihin Tolvanen päätti energisen esityksensä. Hän kannusti yrityksiä jatkuvaan keskusteluun asiakkaittensa kanssa. Se luo näkyvyyttä, mutta myös kartuttaa ymmärrystä asiakkaista. Tosin kuin vanhassa yksisuuntaisessa kommunikaatiossa, jossa vaikka valokuvaaja itse määritteli, onko kuva laadukas vai ei, nykyään laadun määrittää viestin vastaanottaja. Laatu-käsite vaihtelee tilanteen ja vastaanottajan mukaan. Kännykkäkameralla otettu valokuva jostain kriittisestä tilanteesta, joka herättää keskustelua, on laadukas. Kuvan terävyydellä ei ole tekemistä tässä tapauksessa asian kanssa. Hyvä laatumäärite onkin torikeskustelu. Synnytätkö sitä?
Jokinen listasi muutaman teesin, jotka takuulla pitävät paikkansa:
1. Tieto on elinehto. Pidä hyvää huolta asiakasrekisteristäsi.
2. Brändi korvaa kampanjan. Kaiken kanssakäymisen on oltava brändin periaatteiden mukaista. On siirryttävä kampanjamaailmasta jatkuvaan mittaamiseen.
3. Syy jakaa on mediabudjettisi. Jaa tietoa, vastaanota tietoa, ole aktiivinen osa yhteisöä, saavutat aseman, jota et ostamalla tee.
4. Kulttuuri voittaa parhaat ideat. Uskalla olla jotain mieltä!
Vuorovaikutuksen osalta Tolvanen ja Jokinen näyttivät hyvää esimerkkiä. Yleisö oli mukana osana esitystä alusta lähtien, mm. heittämällä Jokisen fläppitaululle kirjoittamaan listaan kuumia puheenaiheita. Jos sinä haluat nostaa framille kuuman puheenaiheen, anna tulla ehdotuksia.