MARK Markkinointiryhmän haastattelussa
Anna Lujanen
Markkinointipäällikkö, elokuvalevitys
Finnkino
Taustasi:
TERVE! Tässä pitkän linjan finnkinolainen, kulttuurin sekä viihteen suurkuluttaja sekä markkinointimama. Asunut lapsuuden Lontoossa, erilaisten markkinointiin liittyvien töiden kautta päädyin Finnkinoon, jossa nyt vastaan Paramount ja Universal -studioiden markkinoinnista.
Tiimimme lanseeraa yli 40 elokuvaa vuodessa. Elokuvista on tarjolla monikanavaista ja mielenkiintoista sisältöä, tehtävämme on saada sisältö leviämään mahdollisimman laajalle. Esimerkiksi täällä Bobin kanssa tuottamamme Tom of Finland –elokuvan #IAMTOMOFFINLAND digitaalinen ja hyviin lukemiin yltänyt kampanja voitti vastikään DCA kisassa (Campaign of the Year, Digital Communications Award 2017).
Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Markkinointi voi inspiroida ja välittää arvokkaita viestejä. Hyvä markkinointi tukee liiketoimintaa ja sillä voi tuoda myynnin lisäksi brändiä lähemmäksi asiakkaan elämää ja tunnemaailmaa.
Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Minua inspiroivat yllättävät markkinoinnin teot, jotka voivat mahdollisesti herätellä ihmisessä hyvää. Markkinoinnilla tavoitellaan kaupallista menestystä, mutta aina välillä on mahdollista tehdä samalla jotain arvokasta. Pidin esimerkiksi Finlaysonin ”naisten euro” –kampanjasta. Se vaati rohkeutta ja taidokasta reagointia sekä otti yhteiskunnallisesti kantaa. Minun silmin he onnistuivat osoittamaan epäkohdan ja aiheuttamaan tuoreella tavalla keskustelua.
Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Rohkeiden ja varmojen valintojen välillä tasapainoilu. Itselläni riittäisi rohkeutta luovaan markkinointiin, mutta vastaamme päämiehen kampanjasta, joten ei voi tehdä ihan villejä vetoja.
Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
En haluaisi loukata katsojia markkinoinnilla. Mielensä pahoittajia aina löytyy, mutta tunneskaalan spektrumilla mieluummin inspiroisin!
Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Elokuvakohtaisessa markkinoinnissa tavoite on lyhyessä ajassa saada elokuva puheenaiheeksi ja katsojat katsomaan leffaa mahdollisimman nopeasti. Elokuvateattereiden sykli tarjonnan suhteen on melko nopeaa.
Entä tuloksia mitataan?
Elokuvien lipputulot suhteessa mainoseuroihin sekä kampanjan tulokset (impressiot ja ROI). Markkinointi on tietysti muutakin kuin mainontaa ja voidaan onnistua myös luomaan puheenaiheita, jolloin media ja someseuranta useimmiten kertoo ensimmäisenä tuloksista.
Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Personoitu ja reagoiva mainoskampanja: oli se sitten spotti verkossa tai ulkomainos, pian voimme reagoida dataan entistä nopeammin ja tehokkaammin jopa copylla ja visulla ja hienosäätää sekä personoida mainos todella tarkkaan. Uskon, että hyvinkin henkilökohtainen ja kohdennettu markkinointi sekä sisältö lisääntyy nopeasti.
Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Tehdä onnistumiset ja kollegat näkyviksi, kansakuntana emme ole henkselinpaukuttajia. Markkinoinnin
entistä tehokkaampi verkostoituminen ja yhteisöllisyys auttavat meitä yhdessä ajamaan markkinoinnin arvostusta.
Toisaalta digitaalisuuden myötä uskon, että kampanjoiden tuloksellisuus kasvaa. Kun onnistumiset lisääntyvät ja niitä pystytään mittareilla todentamaan, markkinointi pystyy astumaan ulos varjoista entistä paremmin.
Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Oma ideologiani mitä noudatan:
1. Anna luovuudelle aikaa ja arvoa. Minulla on tapana kalenteriin varata aikaa luovuudelle (muuten ei aikaa löydy).
2. Uskalla kokeilla rohkeasti ja opi virheistä/onnistumisista.
3. Näytä innostuksesi, niin muut innostuu!
Somelinkit:
Lisää Annasta: https://www.linkedin.com/in/annalujanen/
Seuraa Annaa: https://twitter.com/AnnaLujanen
Mainittu kisa: https://www.digital-awards.eu/winnerlist-2017/