MARK Aamuteema järjestettiin tiistaina 24.5. Roviolla, jonka kehitysjohtaja Mikko Setälä kertoi Angry Birds –elokuvan taustoista, tekemisestä ja markkinoinnista.
Vihaiset linnut ovat saavuttaneet uskomattoman suosion uudella reviirillään, elokuva-alalla. Aika näyttää, millaisen nosteen tämä antaa pelibusinekselle. Lähtökohdat ovat hyvät. Setälä näytti kansainvälistä tutkimusta, jossa kategorian tunnetuimmat brändit ovat Disney ja Super Mario (95% tunnettuus kummallakin), seuraavina Lego, Simpsonit, Pokemon ja Toy Story, joiden jälkeen onkin jo Angry Birds 91% tunnettuudella.
Tässä muutama faktatieto elokuvaprojektin luvuista:
-
The Angry Birds –elokuvan työ aloitettiin vuonna 2012.
-
Elokuvan perussuunnittelu tehtiin Suomessa, tuotanto USA:ssa ja Kanadassa.
-
Projektiin osallistui 800 henkilöä.
-
Mukana olivat tähtiluokan ääninäyttelijät ja musiikki.
-
Tuotantokustannukset olivat 73 miljoonaa dollaria.
-
Markkinointiin panostettiin 132,5 miljoonaa dollaria.
-
Elokuvan ensi illat olivat 13.5. ja 20.5.2016.
-
Elokuvaa esitetään 88 maassa 24.000 valkokankaalla.
-
Rahoituksen hoiti Rovio Entertainment.
-
Elokuva tuotettiin budjetin puitteissa ja etuajassa.
-
Ensi-iltaviikonloppuna elokuva oli numero 1 USA:ssa, Kiinassa ja 40 muussa maassa.
Taitaapa tuota menoa kohta paukkua 100 %:n raja tunnettuudessa!