MARK Aamuteema järjestettiin tiistaina 24.5. Roviolla, jonka kehitysjohtaja Mikko Setälä kertoi Angry Birds –elokuvan taustoista, tekemisestä ja markkinoinnista.

Vihaiset linnut ovat saavuttaneet uskomattoman suosion uudella reviirillään, elokuva-alalla. Aika näyttää, millaisen nosteen tämä antaa pelibusinekselle. Lähtökohdat ovat hyvät. Setälä näytti kansainvälistä tutkimusta, jossa kategorian tunnetuimmat brändit ovat Disney ja Super Mario (95% tunnettuus kummallakin), seuraavina Lego, Simpsonit, Pokemon ja Toy Story, joiden jälkeen onkin jo Angry Birds 91% tunnettuudella.

Tässä muutama faktatieto elokuvaprojektin luvuista:

  • The Angry Birds –elokuvan työ aloitettiin vuonna 2012.

  • Elokuvan perussuunnittelu tehtiin Suomessa, tuotanto USA:ssa ja Kanadassa.

  • Projektiin osallistui 800 henkilöä.

  • Mukana olivat tähtiluokan ääninäyttelijät ja musiikki.

  • Tuotantokustannukset olivat 73 miljoonaa dollaria.

  • Markkinointiin panostettiin 132,5 miljoonaa dollaria.

  • Elokuvan ensi illat olivat 13.5. ja 20.5.2016.

  • Elokuvaa esitetään 88 maassa 24.000 valkokankaalla.

  • Rahoituksen hoiti Rovio Entertainment.

  • Elokuva tuotettiin budjetin puitteissa ja etuajassa.

  • Ensi-iltaviikonloppuna elokuva oli numero 1 USA:ssa, Kiinassa ja 40 muussa maassa.

Taitaapa tuota menoa kohta paukkua 100 %:n raja tunnettuudessa!