Virtuaalitodellisuus koki renessanssin muutama vuosi sitten, ja on nyt rantautunut arkikäyttöön niin koteihin kuin yrityksiin kehittyneen tekniikkansa ja laajan sisältötarjonnan vuoksi. Harvempi on kuitenkin perehtynyt virtuaalitodellisuuteen sen enempää kuin minkä mielikuvan siitä sai hypen parissa. Mihin siis uskoa, mitä olettaa ja mitä jo tiedetään? Tutustu virtuaalitodellisuuden perusteisiin, tehtynä alan toimijan 360Mediatalon kädestä.
1) MIKÄ VR ON?
Virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) on tietokoneella luotu ympäristö, jossa henkilö kokee olevansa fyysisesti paikalla näön peittävien lasien kautta (head-mounted display, HMD).
2) MILLAINEN VR ON?
Immersiivinen: VR:ssä oleminen tuntuu aidolta kokemukselta – kuin olisit vuoren huipulla, vaikka oikeasti olisit kotona sohvalla!
Muokattava: VR-lasit peittävät täysin oikean maailman, jolloin koko lasien sisältö on vapaasti muokattavaa ja helposti jaettavaa omassa ympäristössään
Uusi näkökulma: VR mahdollistaa kolmiulotteisen ympäristön, jossa tarkastella kohdetta intuitiivisesti eri näkökulmista – kuin oikeassa maailmassa, mitä ei vaikka tietokoneen näytöllä saada aikaiseksi
3) MISSÄ VR TOIMII?
Markkinointi: Henkilön ollessa sisällä kokemuksessa myös sisältö jää paremmin mieleen, lisäksi materiaalia voi näyttää riippumatta paikasta ja ajasta
Koulutus: Henkilön päästessä konkreettisesti tilanteeseen ja vaikuttamaan siihen jää myös vahvempi muistijälki
Kommunikaatio: Kolmiulotteinen ympäristö mahdollistaa monimutkaisen tuotteen esittelyn ja lisäksi voit näyttää konkreettisesti, miten tuotteesi toimii tilanteessa
Tiivistettynä, virtuaalitodellisuus on uniikkien ominaisuuksien digitaalinen ja todentuntuinen ympäristö, jota voi hyödyntää niin tutuilla kuin uusilla toimialoilla. Tämä teksti antoi sinulle nopean yleistyksen virtuaalitodellisuudesta, mutta hienointa VR:ssä onkin, että kokemus on helposti yksilöitävissä. Ota yhteyttä meihin, ja aloitetaan sinun oma virtuaalimatkasi!
Löydät meidät täältä: www.360mediatalo.fi
Kirjoittaja on 360Mediatalon myyntiassistentti Riia-Leena Wallin, tulevaisuuden toiminnasta ja teknologioista inspiroituva kauppatieteiden opiskelija
360Mediatalo toteuttaa virtuaalitodellisuuden tuotantoa eri teollisuuksiin ja on eturintamalla tutustumassa uuden mediaformaatin mahdollisuuksiin