Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen ja Brysselin Dentsu Aegis Networkin strategia- ja innovaatiojohtaja Wim Vermeulen kävi puhumassa toukokuussa Helsingissä järjestetyssä Screenforce Dayssä aiheesta, miksi maailman menestyksekkäimmät kampanjat ovat niin menestyksekkäitä. Pääsimme haastattelemaan Vermeulenia tapahtuman yhteydessä.
Mikä on tärkein asia voitokasta kampanjaa suunniteltaessa?
Asiakasymmärrys. Yrityksellä voi olla hyvä strategia ja kekseliäs luova idea, mutta jos tuote tai palvelu ei kohtaa asiakkaiden tarpeiden kanssa, ei kysyntää synny. Nykyään on myös paljon liiketoiminta-alueita, joissa kukaan ei ole vielä ominut markkinajohtajuutta, vaikka itse tuote koetaankin tarpeelliseksi. Esimerkiksi, kun Redbull tuli vuosia sitten markkinoille, se valitsi sloganikseen ”Redbull gives you wings”. Kohderyhmään osuvalla viestillään se jäi mieleen ja valtasi energiajuomamarkkinan.
Jos yritys onnistuu puhuttelemaan kohderyhmäänsä, se voi luottaa, että kampanja toimii.
Aiemmin uudelle markkinalle tulleet yritykset huolehtivat siitä, että heillä oli kohderyhmän tarpeeseen osuva viesti. Nykyään se on unohdettu. Tietysti strategian on oltava toimiva ja luovan idean hyvä, mutta jos yritys onnistuu puhuttelemaan kohderyhmäänsä, se voi luottaa, että kampanja toimii.
Mikä motivoi sinua urallasi?
Kysyin vastavalmistuneilta markkinoinnin tekijöiltä, mitkä ovat tärkeimmät markkinoinnin osaamisalueet. Vastaukseksi sain, että tärkeintä on tällä hetkellä osata Facebook- ja Google-mainontaa. Tämä valvottaa minua öisin. Ymmärsin, että on paljon perusasioita, joita seuraavan sukupolven markkinoinnintekijät eivät ymmärrä. Jos tekijöille on epäselvää, että markkinoinnin ainoa tavoite on nostaa yrityksen tuottoa, olemme pulassa. 15 vuoden päästä tämä sukupolvi nousee markkinoinnin johtoon, joten meidän kokeneiden tekijöiden on huolehdittava siitä, että he tietävät mitä tekevät.
15 vuoden päästä tämä sukupolvi nousee markkinoinnin johtoon, joten meidän kokeneiden tekijöiden on huolehdittava siitä, että he tietävät mitä tekevät.
Talouskriisin jälkeen kaikki yritykset ovat lähinnä keskittyneet lyhyen aikavälin myynnin tehostamiseen. Elämme digiaikakaudella, joten tietysti meidän on osattava Facebook, Google ja muut digitaalisen markkinoinnin kanavat. Mutta ongelmana on, että jos olet opiskellut markkinointia vuoden 2008 jälkeen, tämä on ainoa mitä osaat. Olemme keskittyneet niin paljon digitaalisuuteen, että olemme unohtaneet markkinoinnin perusteet. Useat asiakkaani ovat nyt huomanneet, että jatkuva myynnin aktivointi ei enää toimi ja haluavat palata takaisin luomaan brändiä. Ongelma on, että enää ei löydy osaavia tekijöitä. Tämä innoitti minua kirjoittamaan kirjan ja luennoimaan aiheesta.
Helsingin Screenforce Dayssä vieraili myös lontoolaisen adam&eveDDB toimiston Head of Effectiveness Les Binet. Käy lukemassa Lesin neuvot voitokkaan markkinointikampanjan suunnitteluun.
Teksti: Suvi Sillstén / Markkinointiliitto
Kuva: Youngfield / Iiro Rautiainen