”Yrityksemme visio on olla paratiisi ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet urheilusta, ulkoilusta ja luonnosta”, kertoi XXL Sports ja Outdoor Oy:n toimitusjohtaja Toni Stigzelius tiistaina 17.11. MARK Insight –ryhmän järjestämässä Koukuttava brändikokemus –seminaarissa.
XXL:n termistöstä ”Yrityskulttuuri” on heitetty ulos. Tilalla on ”asenne”. ”Go big… or go home”. “Impossible is nothing. Just do it!” –lainaukset sopivat hyvin siihen asenteeseen, jota XXL:ssä ruokitaan. Asiat pitää tehdä isosti ja viimeisen päälle. Vahva konsepti on sovitettu Suomeen lähinnä tuotetarjontaa säätämällä. Suomessa ei esimerkiksi kalasteta seitä vaan lohta. Siis vieheet sen mukaan.
Printtiin XXL on panostanut tietoisesti isosti. Sitä kautta se saa myytyä tuotteita, joita asiakkaat eivät tiedä tarvitsevansa, mutta huomaavat lehdessä. Tällainen tuote on vaikka otsalamppu. Sosiaalisessa mediassa vastaavasti XXL on läsnä, mutta ei ensisijaisesti myyntitarkoituksella.
”Global competition = global price level”. Tämä on kova haaste korkeiden kustannusten Suomessa. Asiat pitää tehdä intohimolla ja tehokkaasti – ja isosti, niin se on mahdollista Stigzeliuksen mukaan.