Monen mielestä markkinoinnin integraatio on loppuun kaluttu aihe. Tänä päivänä sen merkitys nousee arvoon arvaamattomaan. Integraation asiantuntija, Markku Vierula, ravisutteli yleisöään MARK Aamuteemassa perjantaina 22.11. muistuttamalla, miten suuri muutos on menossa asioiden viipaloituessa yhä pienempiin erikoisalueisiin. Jos jokainen puuhaa omassa siilossaan ainoastaan oman siilonsa tavoitteet mielessään, saavutetaan vastakohta sille, mitä kutsumme integraatioksi.

Vierulan mukaan todellisessa integraatiossa asiakkaan tulee olla aina keskipisteessä. Kaikki tekeminen palvelee asiakasta. Johdon tehtävä on johtaa toimintaa sovittaen osat toisiinsa ja saaden koko joukkueen pyrkimään innolla yhteisiin tavoitteisiin. Integraatio on oikeastaan nykymaailmassa sovellettua yhteen hiileen puhaltamista. Kunnon joukkuepeliä.